PVDA-bestuurder dient klacht in voor diefstal van overheidsgeld tegen Moreau en zijn bende

“Dat Stéphane Moreau en zijn bende er met 18,6 miljoen euro vandoor zijn gegaan, is onaanvaardbaar. Dit is diefstal van overheidsgeld, geld van ons allemaal. We eisen dat hij dat tot de laatste cent terugbetaalt en dat hij veroordeeld wordt. Daarom wil ik vandaag nog bij de politie van Luik een klacht indienen tegen Stéphane Moreau en zijn bende", zegt Damien Robert, PVDA-afgevaardigde bij Enodia.

vrijdag 15 november 2019

Dat Stéphane Moreau en zijn bende er met de kassa vandoor zijn gegaan, is geen 'accident de parcours' of een fout van een man met een uit de hand gelopen geldhonger. Volgens Damien Robert moeten we ook kijken naar de verantwoordelijkheid van de zogenaamde "onzichtbare handen" in dit dossier: "Deze diefstal is ook het gevolg van een politiek systeem waar corruptie alomtegenwoordig was en werd gestimuleerd door traditionele partijen die ervoor hebben gezorgd dat een overheidsbedrijf als Nethys werd gerund als een multinational. Onzichtbare handen, de topmannen en -vrouwen van de Luikse afdelingen van de traditionele partijen zijn en waren op de hoogte van wat er de afgelopen weken, maanden en jaren is gebeurd. Zij hebben dat op zijn minst laten gebeuren en zijn daarom in verschillende mate medeplichtig.”

Voor Damien Robert is de verantwoordelijkheid van de leiders van deze partijen duidelijk: "We mogen niet vergeten dat het deze partijen waren die de bestuurders van Nethys hebben aangesteld die later deze hold-up hebben uitgevoerd. Zij zijn het ook die ondanks de aanbevelingen van de onderzoekscommissie het management van Nethys in functie hebben gelaten en die het zelfs een clausule van terughoudendheid hebben doen tekenen."

De hold-up is geen toeval: "Als we onze overheidsbedrijven als multinationals laten runnen, verdwijnt de transparantie en hebben de bestuurders geen oog meer voor het algemeen belang. Dit schandaal zou nooit zijn gebeurd als er was gewerkt volgens het model van het democratisch openbaar bedrijf, waar de PVDA voor pleit", legt Damien Robert uit. Dit model zorgt voor transparantie door democratische regels, voor controle vanwege burgers en publieke aandeelhouders op de werking van het model en verplicht de bestuurders om de onderneming in het collectief belang te besturen. "Het is daarom ook dringend noodzakelijk om dit fundamentele debat te openen en, zoals de PVDA voorstelt, het model voor het beheer van overheidsinstellingen te veranderen", besluit de Enodia-bestuurder.