PVDA betreurt dat minister Kitir stap terugzet over de opheffing van het vaccinpatent

Geïnterpelleerd door PVDA-volksvertegenwoordigster Sofie Merckx, kwam Minister van Ontwikkelingssamenwerking Meryame Kitir vanavond in de Kamer op haar stappen terug. Ze verdedigde niet langer de opheffing van het patent op het Covid-vaccin.

donderdag 29 april 2021

“Blijkbaar volstond een uitbrander van de liberale partijvoorzitters om de andere regeringspartijen van gedachten te doen veranderen”, reageert Sofie Merckx teleurgesteld. “De laatste dagen hoorden we bijzonder veel lippendienst over het vaccin als publiek goed. Iedereen had met mooie woorden de mond vol van solidariteit aan landen als India en Brazilië, die nu getroffen worden door een vreselijke coronagolf. Maar op het moment dat regering de kaarten op tafel moet leggen, blokkeert ze koudweg concrete maatregelen die hier verandering in kunnen brengen. Dat is cynisch en hypocriet”.

Sofie Merckx interpelleerde de regering vanavond in aanloop van de belangrijke bijeenkomst van de Wereldhandelsorganisatie van morgen, vrijdag 30 april. “Daar ligt een concreet voorstel op tafel om de vaccinpatenten op te heffen. Wij hebben de federale regering vanavond gevraagd om dat voorstel te steunen. Eerder deze week toonde Minister Kitir zich hier voorstander van. Volgens haar was dat ook het standpunt van de hele regering. Later volgde ook de steun van de partijvoorzitters van Groen en CD&V. Voor de liberale partijvoorzitters Lachaert en Bouchez kon hier echter geen sprake van zijn. Dat is ondraaglijk gekibbel in het midden van een wereldwijde sanitaire crisis. Daarom vroegen wij vanavond dat alle partijen hun kaarten op tafel legden. En dat draaide uit op een absolute sisser: alle meerderheidspartijen van Vivaldi, gesteund door N-VA en Vlaams Belang stemden ons voorstel weg”, aldus Sofie Merckx.

De beelden van de humanitaire ramp die zich momenteel afspeelt in India en Brazilië tonen nochtans de absolute urgentie. “Het is erg dat ons land samen met de Europese Commissie het opheffen van de patenten blijft blokkeren”, gaat Sofie Merckx verder. “Minister Kitir verstopte zich vanavond opnieuw achter het standpunt van de Europese Commissie, maar daar komt ze niet langer mee weg. Als individuele lidstaat kan België wel degelijk een eigen standpunt innemen binnen de Wereldhandelsorganisatie. Met een eerste afwijkende stem binnen de Europese Unie, had de Belgische regering vandaag en morgen een belangrijk signaal kunnen geven. Dat was ook waar men op het terrein op hoopte”, aldus Sofie Merckx.

De PVDA zal de komende weken en maanden druk blijven zetten om de regering van gedachten te doen veranderen. “De meer dan 165.000 handtekeningen voor het Europees Burgerinitiatief ‘No profit on Pandemic’ deed al een aantal partijen van mening veranderen. Het initiatief dat breed gedragen wordt door vakbonden, sociale bewegingen, ngo’s en activisten in verschillende landen deed de zaken in beweging brengen. Wij zullen doorgaan tot het moment dat het coronavaccin voor iedereen beschikbaar en toegankelijk is. Voor ons is het onaanvaardbaar dat de winst van een handvol farmamultinationals voorgaat op de volksgezondheid."