PVDA brengt 10.000 mensen op de been tegen torenhoge energiefacturen

Meer dan 10.000 mensen kwamen vanmiddag in Brussel op straat voor de “Basta!”-mars. De mars werd georganiseerd door de PVDA, onder de noemer “Tijd voor een menselijk beleid. Basta! Weg met torenhoge energiefacturen”. Raoul Hedebouw, voorzitter van de PVDA: “Dit is een heel sterk signaal

zondag 27 februari 2022

PVDA brengt 10.000 mensen op de been tegen torenhoge energiefacturen

Raoul Hedebouw: “Mensen vertellen me dat ze hun vakantie dit jaar hebben afgezegd en dat ze hun spaargeld moeten aanspreken om hun energiefactuur te betalen. De energieprijzen ontploffen. En het wordt steeds erger. Mensen trekken dit niet meer. De regering moet nu eindelijk serieuze maatregelen nemen. De btw op elektriciteit en gas moet structureel naar 6% gaan. We zullen op die nagel blijven kloppen. Vanuit de bedrijven en wijken in het hele land. Tot de overheid plooit.”

Voor heel wat mensen was dit de eerste keer dat ze naar Brussel kwamen om te betogen en hun stem te laten horen. “Waarom doet de regering niets tegen dit sociaal bloedbad”, was te lezen op een van de vele bordjes. “Vivaldi denkt dat het probleem van de energieprijzen van de baan is na hun minimalistisch akkoord. Maar niets is minder waar. En de misdadige inval van Rusland in Oekraïne, zal de situatie enkel nog erger maken. De facturen blijven onbetaalbaar. Met de PVDA gaan wij door met onze petitie en onze acties tot de regering naar de mensen luistert. We haalden al 310.000 petities op. Op naar de 400.000 handtekeningen”, zei Raoul Hedebouw strijdbaar.

De PVDA eist dat de regering de btw op gas, elektriciteit en stookolie verlaagt naar 6% en de factuur naar Electrabel stuurt. Raoul Hedebouw: “Wij betalen ons blauw en tegelijkertijd maakt Electrabel miljarden winst. Dat kan niet blijven duren. Het is normaal dat mensen boos zijn. Ze stellen elke dag opnieuw vast dat voor de Vivaldi-regering de belangen van de grote bedrijven veel belangrijker zijn dan die van het volk. De energiefacturen zijn daar een voorbeeld van.”

Naast de strijd om de woekerwinsten van Engie-Electrabel af te romen om zo de btw-verlaging te kunnen betalen, pleitte de PVDA-voorzitter er voor de energiesector in publieke handen te nemen. “Enkel zo kunnen we het probleem van de exploderende prijzen echt oplossen.”

Op de betoging werden ook veel boodschappen meegedragen tegen het koopkrachtverlies en de loonblokkering. “Het blijft een doorn in het oog van de werkende klasse dat de wet elke loonsverhoging zo goed als onmogelijk maakt en dat ondertussen de dividenden en de lonen van de managers door het dak gaan. Voeg daar het probleem van de inflatie aan toe, die maar voor een deel wordt opgevangen door de index, en je weet dat de situatie explosief is. Ook in dit dossier zien we dat Vivaldi vooral naar de pijpen danst van het grootbedrijf. Met de PVDA steunen wij de eis van de vakbonden: de regering moet de loonblokkeringswet nu hervormen”, stelt Raoul Hedebouw.

De PVDA voorspelt een hete sociale lente. “Wij zijn hier vandaag met veel. En dat is belangrijk. Want het is hier, op straat, dat we dingen kunnen veranderen. Het is tijd dat de regering luistert naar de werkende klasse. Vivaldi luistert niet als het gaat over de energiefacturen. Ze luisteren niet als het gaat over de loonstop en het koopkrachtverlies. En ze luisteren niet naar de kritiek op hun aanpak van de pandemie. Jullie zijn het terecht beu. Doe zo voort. Laat jullie stem horen. We gaan samen een sociaal alternatief opbouwen en we gaan ervoor zorgen dat ze wél naar ons moeten luisteren.”