PVDA: “De Block kan wél iets doen voor #teampia”

Volgens de PVDA kan Minister De Block wel degelijk tussenkomen om baby Pia aan haar levensnoodzakelijke behandeling te helpen. De partij wijst er op dat de Portugese regering het medicijn al in augustus beschikbaar maakte. Tegelijk wil ze dringend structurele oplossingen voor de buitensporige prijzen die farma-multinationals aanrekenen. Daarom dient de linkse partij opnieuw haar wetsvoorstel in om prijzen van geneesmiddelen te kraken via dwanglicenties.

woensdag 18 september 2019

PVDA: “De Block kan wél iets doen voor #teampia”

De voorbije dagen domineerde de solidariteitsactie voor de zieke baby Pia de debatten in ons land. Minister De Block liet weten dat ze zelf weinig kan doen zolang het Europees Geneesmiddelenbureau het nieuwe medicijn niet heeft erkend. “De massale golf van steun om baby Pia te helpen, is een fantastisch voorbeeld van hoe solidair we zijn met elkaar. Maar het is onaanvaardbaar dat de overheid gewoon aan de kant blijft staan”, reageert huisarts en PVDA-kamerlid Sofie Merckx. “In Portugal wachtte de regering niet op een Europese zegen. Eind augustus werd het geneesmiddel Zoglensma via een spoedprocedure beschikbaar gesteld voor de doodzieke baby Matilde. De Portugese regering besliste bovendien om het medicijn 100% terug te betalen. Waar wacht Minister De Block op om ook in actie te schieten?

Volgens de PVDA weigert de minister al jarenlang om effectief op te treden tegen Big Farma. De prijs van Zoglensma is voor de linkse partij het zoveelste voorbeeld van farmabanditisme, waarvoor dringend structurele oplossingen uitgewerkt moeten worden. “1,9 miljoen euro voor één spuitje, dat zijn immorele woekerprijzen,” vervolgt Merckx. “En het is geen alleenstaand geval. Het regent de laatste maanden voorbeelden van buitensporige prijzen voor innovatieve geneesmiddelen. Experts roepen terecht luider en luider dat Big Farma dringend moet aangepakt worden. Ons wetsvoorstel voor dwanglicenties biedt hier alvast een eerste antwoord op”.

Het PVDA-wetsvoorstel voor dwanglicenties kan volgens de partij de prijs van innovatieve geneesmiddelen kraken. Het geeft de minister van volksgezondheid de mogelijkheid om farma-multinationals te verplichten hun geneesmiddelen voor de patiënt beschikbaar te maken aan betaalbare prijzen die de reële kosten weerspiegelen. “In 2018 dienden we dit voorstel al een eerste keer in. Het werd na een debat van welgeteld 7 seconden weggestemd door de rechtse partijen. Als puntje bij paaltje komt, kiest minister De Block liever de kant van de de grote farma-multinationals, niet van de patiënt. Vandaag blijkt opnieuw dat dat onhoudbaar is. We dienen ons wetsvoorstel opnieuw in en vragen een dringende behandeling in de Kamer”, besluit Merckx.