Sofie Merckx. (Foto Elio Germani)

Volgens de PVDA kan Minister De Block wel degelijk tussenkomen om baby Pia aan haar levensnoodzakelijke behandeling te helpen. De partij wijst er op dat de Portugese regering het medicijn al in augustus beschikbaar maakte. Tegelijk wil ze dringend structurele oplossingen voor de buitensporige prijzen die farma-multinationals aanrekenen. Daarom dient de linkse partij opnieuw haar wetsvoorstel in om prijzen van geneesmiddelen te kraken via dwanglicenties.

De voorbije dagen domineerde de solidariteitsactie voor de zieke baby Pia de debatten in ons land. Minister De Block liet weten dat ze zelf weinig kan doen zolang het Europees Geneesmiddelenbureau het nieuwe medicijn niet heeft erkend. “De massale golf van steun om baby Pia te helpen, is een fantastisch voorbeeld van hoe solidair we zijn met elkaar. Maar het is onaanvaardbaar dat de overheid gewoon aan de kant blijft staan”, reageert huisarts en PVDA-kamerlid Sofie Merckx. “In Portugal wachtte de regering niet op een Europese zegen. Eind augustus werd het geneesmiddel Zoglensma via een spoedprocedure beschikbaar gesteld voor de doodzieke baby Matilde. De Portugese regering besliste bovendien om het medicijn 100% terug te betalen. Waar wacht Minister De Block op om ook in actie te schieten?

Volgens de PVDA weigert de minister al jarenlang om effectief op te treden tegen Big Farma. De prijs van Zoglensma is voor de linkse partij het zoveelste voorbeeld van farmabanditisme, waarvoor dringend structurele oplossingen uitgewerkt moeten worden. “1,9 miljoen euro voor één spuitje, dat zijn immorele woekerprijzen,” vervolgt Merckx. “En het is geen alleenstaand geval. Het regent de laatste maanden voorbeelden van buitensporige prijzen voor innovatieve geneesmiddelen. Experts roepen terecht luider en luider dat Big Farma dringend moet aangepakt worden. Ons wetsvoorstel voor dwanglicenties biedt hier alvast een eerste antwoord op”.

Het PVDA-wetsvoorstel voor dwanglicenties kan volgens de partij de prijs van innovatieve geneesmiddelen kraken. Het geeft de minister van volksgezondheid de mogelijkheid om farma-multinationals te verplichten hun geneesmiddelen voor de patiënt beschikbaar te maken aan betaalbare prijzen die de reële kosten weerspiegelen. “In 2018 dienden we dit voorstel al een eerste keer in. Het werd na een debat van welgeteld 7 seconden weggestemd door de rechtse partijen. Als puntje bij paaltje komt, kiest minister De Block liever de kant van de de grote farma-multinationals, niet van de patiënt. Vandaag blijkt opnieuw dat dat onhoudbaar is. We dienen ons wetsvoorstel opnieuw in en vragen een dringende behandeling in de Kamer”, besluit Merckx.

Gelieve je mail te bekijken voor een link om je account te activeren.
  • Nicole Heindryckx
    heeft gereageerd 2019-09-20 22:49:32 +0200
    Dus wat ze in Portugal wel kunnen, dat kan ons Maggie dus NIET !! Neen, ons Maggie WIL dat niet doen. Die heeft zoveel empathie in haal hele omvangrijke lijf, dan ik in mijn kleinen teen heb. Ik kan er ook niet aan doen, maar dat mens zit daar NIET op haar plaats. Als minister van Volksgezondheid MOET zij de belangen van de patiënt dienen, en NIET het grootkapitaal van de Pharma-bonzen. Of heeft ze daar misschien zelf wel een groot pak aandelen van in haar KLUIS liggen ? Als je 12,9 miljard Euro winst maakt over het voorbije jaar, dan moet Novartis toch wel eens een geste kunnen doen, en desnoods een Algemene spoedvergadering van alle aandeelhouders bijeen roepen ENKEL en ALLEEN om eens duidelijk te stellen dat ZIJ niet langer alleen voor de aandeelhouders gaan zorgen, maar OOK voor hun klanten, de patiënten. Ze hebben ONS immers nodig om hun medicijnen aan te verkopen, aan prijzen die zij denken dat wij / resp. de Ziekenfondsen ons kunnen permiteren. Door deze zaak “PIA” heb ik ook wel wat bijgeleerd., nl. dat de beginfase van een nieuw medicament ligt bij de Universiteiten. De professoren beginnen een onderzoek en wie betaalt deze professoren en het personeel, de infrastructuur en toestellen in de labo’s enz.. ? De Staat is dan het antwoord. Ja, maa, de Staat DAT ZIJN WIJ : jij, en jij, en mijn overbuur, en de Marokkaanse bakker op de hoek van de straat. Want onze BelastIngen worden deels kgebruikt om dat allemaal de financieren. Door onze noeste arbeid kunnen deze onderzoeken gebeuren. Of om kort te zijn : wij betalen de kosten, maar als er dan een medicament uit de bus komt is het zooooo duur geworden dat we het niet kunnen kopen. LOGISCH Hè… Wel, ik vind van niet !! Als wij daar een grote hap van betalen dan moeten onze politici (die ons toch vertegenwoordigen dacht ik) maar een stok achter de deur hebben om in gevallen zoals Pia, en zovele anderen, de pharma te verplichten om hun medicamenten tegen een betaalbare prijs af te leveren aan de mensen die het ECHT nodig hebben. Op ieder medicament dat zij op de markt brengen, hebben ze een termijn van 10 jaar om de kosten van de research, hun eigen lonen en de hele santeboetiek te recupereren. Inclusief natuurlijk een vette winst, want de aandeelhouders willen ALTIJD wat op hun bil slaan. Pas na 10 jaar is het mogelijk dat een ander pharma bedrijf dit medicament ook produceert en op de markt gooit al GENERISCH medicament (of zoals velen het zeggen : het wit product) Dit generisch medicament heeft identiek dezelfde samenstelling wat het werkend bestanddeel betreft, en is een heeeeeel pak goedkoper dan het merkprodukt. Op zich is dat normaal, want deze pharma bedrijven moeten geen onderzoeken meer doen. Het medicament heeft ook bewezen op die 10 jaar dat het goed en effectief werkt, dus lopen ze geen enkel risico om verlies te lijden.
  • Jef De Beuckelaer
    heeft deze pagina gevolgd 2019-09-19 09:34:19 +0200

We hebben jouw steun nodig