PVDA dient een wetsvoorstel in om de loonkloof bij grote bedrijven openbaar te maken

De managers van multinationals verdienen op een paar dagen evenveel als een gemiddelde werknemer op een volledig jaar. PVDA stelt deze loonongelijkheid elk jaar opnieuw aan de kaak en wil meer transparantie over deze loonspanning in ons land. De linkse partij dient nu een wetsvoorstel in om multinationals te verplichten de loonkloven binnen hun bedrijf openbaar te maken. “In hun jaarlijks remuneratieverslag zullen zij verschillende verhoudingen over de loonkloof binnen hun bedrijf moeten publiceren en die ook moeten verantwoorden,” zegt Roberto D’Amico, federaal volksvertegenwoordiger van de PVDA.

woensdag 29 januari 2020

Ter herinnering, PVDA berekende dat 9 januari 2020 de dag was waarop de CEO’s van de bedrijven uit de BEL20 evenveel hadden verdiend als een doorsnee werknemer op een jaar. Zij hadden daar dus maar zes werkdagen voor nodig. “Dat geeft meteen aan hoe groot de loonkloof in ons land is,” reageert Roberto D’Amico, federaal volksvertegenwoordiger van de PVDA. Terwijl veel werkneemsters en werknemers moeite hebben om het einde van de maand te halen, ontkurken de CEO’s van de grootste bedrijven de flessen champagne en kennen ze zichzelf riante salarissen, bonussen en dividenden toe. Tussen 2014 en 2018 is de loonkloof tussen de CEO’s van de bedrijven uit de BEL20 en de werknemers van die bedrijven nog gegroeid. In die periode zijn de lonen van die CEO’s er met 16% op vooruitgegaan, die van de werkneemsters en werknemers stegen slechts met 5,5%.”

Tijdens de voorstelling van zijn jaarlijkse studie lanceerde de PVDA het voorstel om de loonkloof binnen grote bedrijven publiek te maken, precies zoals dat in Nederland al gebeurt. “Vandaag bespreekt de Commissie Economie van de Kamer een wetsvoorstel om een Europese richtlijn uit 2017 die al een stap in die richting zet, om te zetten. Maar de bepalingen in die richtlijn blijven veel te vaag en zullen niet echt voor transparantie zorgen,” reageert Roberto D’Amico. “Daarom dienen wij ons voorstel in, in de vorm van een amendement. Ons voorstel voorziet veel nauwkeuriger omschreven verplichtingen over het soort informatie dat grote, beursgenoteerde bedrijven moeten bekendmaken.”

In haar voorstel verplicht de linkse partij beursgenoteerde bedrijven inderdaad in hun jaarlijkse remuneratieverslag een resem verhoudingen te publiceren (zoals de kloof tussen het hoogste en het laagste loon binnen een bedrijf, het verschil tussen de verloning van de managers en gewone werknemers en de verschillen op basis van decielen en kwartielen), zodat we een beter beeld krijgen van de loonkloven die in België bestaan en die beter met andere landen kunnen vergelijken.

“Op basis van die informatie kunnen we dan op zijn minst een concreet debat voeren over de loonkloof, met objectieve cijfers”, besluit Roberto D’Amico. “Binnen de grote bedrijven zelf, maar ook in onze samenleving. Het is een debat over respect voor de mensen die rijkdom creëren en elke dag weer werken. Die mannen en vrouwen krijgen een steeds kleiner deel van de vrucht van hun arbeid, terwijl een steeds groter deel naar de topmanagers en de aandeelhouders gaat. Dat is niet langer houdbaar.”