PVDA dringt aan op noodplan om lonen in dienstenchequesector te verhogen

Terwijl de energieprijzen de pan uitswingen, blijven de lonen van de huishoudhulpen veel te laag. Federgon (de patroonsfederatie van de sector) en de vakbonden zijn momenteel hard aan het onderhandelen. De PVDA vindt dat de politiek moet ingrijpen.

woensdag 27 oktober 2021

PVDA dringt aan op noodplan om lonen in dienstenchequesector te verhogen

“We spreken hier over een sector die voor 75% door de overheid wordt gesubsidieerd en waarin enkele grote spelers torenhoge winsten boeken”, zegt Jos D'Haese, PVDA-volksvertegenwoordiger in het Vlaams parlement. “De politiek kan hier toch niet aan de kant blijven staan en de werkgevers de situatie laten blokkeren? Wij eisen dat er snel een noodplan komt om de lonen van de sector in de drie gewesten te verhogen.”

Angelica werkt in een groot bedrijf in de sector en stuurde ons haar getuigenis: “Toen ik zag dat mijn energiefactuur met meer dan 100 euro per maand zou stijgen, vroeg ik me echt af hoe ik het met mijn loontje van 1.100 euro zal redden. Met twee kleine kinderen, de huishuur en rekeningen die blijven stijgen, is dat gewoon onmogelijk.”

“Onze mailboxen steken vol met dergelijke verhalen”, zegt Jos D’Haese. Het bewijst dat we zo snel mogelijk moeten optreden.

De PVDA-volksvertegenwoordiger wijst erop dat, naast de sociale noodzaak, er middelen voorhanden zijn en dat het model moet veranderen: “De dienstenchequesector is er nooit beter aan toe geweest dan de voorbije jaren. In 2020 maakten de twintig grootste bedrijven in de sector 22 miljoen euro winst, waarvan 14 miljoen werd uitgekeerd aan de aandeelhouders in de vorm van dividenden. Deze winsten komen hoofdzakelijk ten goede aan de ‘grote spelers’: particuliere bedrijven zoals Trixxo of Daoust, die blijven groeien ten koste van kleinere sociale ondernemingen.”

“De sector zou naar de non-profit moeten terugkeren”, besluit Jos D’Haese. “Overheidssubsidies moeten niet dienen om dividenden te financieren.”

De PVDA zal op 18 november aan de zijde van de vakbonden staan om de huishoudhulpen in de sector te steunen.