PVDA duikt in het kanaal voor meer openluchtzwembaden in Brussel

Brusselse PVDA-volksvertegenwoordigers duiken vandaag in het kanaal. Met hun actie willen ze de aandacht vestigen op de nood aan meer openluchtzwembaden in de hoofdstad. De linkse partij vraagt de Brusselse regering om een noodplan in gang te zetten zodat de Brusselse jongeren en gezinnen terug in open lucht kunnen zwemmen.

donderdag 14 juli 2022

PVDA duikt in het kanaal voor meer openluchtzwembaden in Brussel

Bruno Bauwens, Brussels PVDA-volksvertegenwoordiger: “Het wordt de komende dagen 30 graden en meer. De vakantie is begonnen en de Brusselse jongeren en gezinnen kunnen nergens terecht voor een frisse duik in de open lucht. De Brusselse regering heeft geen enkele zwemgelegenheid in open lucht gecreëerd. Staatssecretaris Pascal Smet (Vooruit) belooft ons al 20 jaar dat we een zwembad krijgen. En onlangs verklaarde minister Alain Maron dat we ‘misschien binnen tien jaar openluchtzwembaden zullen hebben’. Dat is duurt allemaal veel te lang.”

FLOW, het enige openluchtzwembad dat momenteel bestaat, werd door burgerinitiatief Pool is Cool aangelegd. “Het zwembad FLOW werd op amper drie maanden tijd gebouwd. Een burgercollectief is erin geslaagd iets te doen wat onze regering niet kan, namelijk het bouwen en uitbaten van een openluchtzwembad”, aldus Bruno Bauwens. “Erger nog, het enige dat onze regeringen wél hebben gedaan, is Océade afbreken, het enige openluchtzwembad in Brussel waar duizenden jongeren en gezinnen jaarlijks kwamen zwemmen.”

De PVDA vraagt aan het Brussels Gewest en de gemeenten om een noodplan in actie te zetten en om oplossingen te voorzien voor de mensen. “Wij hebben vijf concrete voorstellen”, zegt Bruno Bauwens. “Volgens ons onderzoek kunnen we twee drijvende zwembad-boten installeren in het kanaal. Dat is mogelijk aan het Vergote-dok ter hoogte van de brug in Laken, en een andere aan de Biestebroekkaai in Anderlecht, vlakbij FLOW. In Berlijn en Wenen liggen zulke drijvende zwembaden al jarenlang, met een enorm groot succes. En in het kanaal in Anderlecht, ter hoogte van Ceria-Coovi, kan een zwembad-bassin worden gelegd zoals er sinds 2017 een ligt in Parijs.”

“Eigenlijk is het perfect mogelijk om snel zwemgelegenheid te voorzien in Brussel”, stelt Bruno Bauwens. “Het is een kwestie van politieke wil.”

“Het is mogelijk om twee echte - permanente - openluchtzwembaden te hebben binnen dit en twee jaar. De PVDA stelt daarvoor alvast twee locaties voor: een eerste zwembad kan gebouwd worden aan het Amerikaans Theater vlakbij het Atomium. Een tweede zwembad kan aangelegd worden bij de Haven van Brussel. Dat zwembad kan bovendien energie recycleren van de verbrandingsoven aan het kanaal, zoals dat al gebeurt voor de serres. Als de stad vandaag de procedures opstart, kunnen de Brusselse jongeren binnen twee jaar zwemmen.