PVDA eist dat regering omstreden Koninklijke Besluiten over zorgpersoneel intrekt

De twee volmachtenbesluiten van minister van Volksgezondheid De Block om gezondheidswerkers op te vorderen en verpleegkundige taken te delegeren naar niet-opgeleid zorgpersoneel, brengen een golf van protest met zich mee. Huisarts en PVDA-volksvertegenwoordiger Sofie Merckx zal minister De Block deze namiddag, dinsdag 19 mei, in de Kamercommissie Volksgezondheid vragen om de twee KB’s onmiddellijk in te trekken. Ze roept de minister op om dringend in overleg te gaan met de zorgsector.

dinsdag 19 mei 2020

De woede en het protest die al lang zinderen in de zorgsector, kwam dit weekend in een stroomversnelling. Toen premier Wilmès afgelopen zaterdag het Sint-Pietersziekenhuis in Brussel bezocht, keerden honderden zorgverleners haar symbolisch de rug toe. “Die omgekeerde erehaag is een symbolisch beeld”, stelt Sofie Merckx “Het toont aan hoezeer het water het zorgend personeel aan de lippen staat”. Ondertussen zijn er stakingsaanzeggingen in Waalse en Brusselse ziekenhuizen en ook in Vlaanderen groeit het protest.

“Net op het moment dat het zorgpersoneel even op adem dacht te kunnen komen na wekenlang in de frontlinie te hebben gestaan en bergen te hebben verzet, duwt de volmachtenregering er zonder overleg deze twee Koninklijke Besluiten door. Dit komt aan als een slag in het gezicht”, stelt Sofie Merckx. “Terwijl het personeel respect vraagt en een volwaardige waardering van hun beroep met betere verloning en arbeidsomstandigheden, komt deze regering af met opvorderingsmaatregelen. Onbegrijpelijk!”, vindt Sofie Merckx.
In het vizier staan twee omstreden maatregelen die minister De Block op 11 april nam in de Superkern, mét akkoord dus van de tien partijen die de federale regering en de volmachten steunen. “De tien partijen die de volmachten steunen hebben deze twee KB’s in alle stilte mee goedgekeurd. Het eerste Koninklijk Besluit maakt het mogelijk gezondheidswerkers op te vorderen, met sancties achter de hand. Een tweede KB staat toe niet-opgeleid zorgpersoneel verpleegkundige taken te laten uitvoeren”, licht Sofie Merckx toe.

De vakbonden vragen dat minister De Block de KB’s terugtrekt. Sofie Merckx ondersteunt deze eis en zal de minister hierover deze namiddag interpelleren in de Kamer. “We zijn deze crisis te lijf moeten gaan met zorgpersoneel dat als gevolg van het jarenlange besparingsbeleid volledig op haar tandvlees zat. Toch geven zij nu al weken het beste van zichzelf. Zij verdienen nu meer dan ooit ondersteuning en waardering, geen oorlogsverklaring”. PVDA vindt het onbegrijpelijk dat er geen overleg plaatsvond en eist dat de minister zal samenzitten met de sector, om te luisteren naar de reële noden op het terrein.

De mensen in de zorgsector zijn onze helden. We geven hen elke avond een applaus. Maar wat krijgen ze van Maggie De Block en de regering-Wilmès? Geen applaus. Geen extra middelen. Nee, zij willen het zorgpersoneel verplicht laten opvorderen. “We moeten ons zorgpersoneel steunen in plaats van hen aan te vallen”, zegt PVDA-volksvertegenwoordiger Raoul Hedebouw.