PVDA eist dat Vivaldi wet verplichte vaccinatie zorgpersoneel begraaft: “1 op 10 zorgverleners ontslaan is waanzin”

De Vivaldi-regering wilde deze dinsdag, 15 maart, in de Kamercommissie Volksgezondheid haar wetsontwerp agenderen om vaccinatie tegen Covid-19 te verplichten voor onder andere (tand)artsen, vroedvrouwen, verpleeg- en zorgkundigen en psychologen. Na vakbondsprotest deze ochtend voor het parlement werd het punt op de agenda uitgesteld.

dinsdag 15 maart 2022

“Op het moment dat quasi alle maatregelen versoepelen, wil de Vivaldiregering toch de verplichte vaccinatie doorvoeren op korte termijn. Onbegrijpelijk. De regering wil zorgverleners straffen door hen een beroepsverbod op te leggen, terwijl de personeelstekorten in de zorg nu al nijpend zijn. Met de PVDA zullen we er alles doen zodat de regering dit wetsontwerp begraaft”, reageert PVDA-fractieleidster in de Kamer Sofie Merckx, zelf huisarts.

De verplichting geldt vanaf 1 juli 2022 voor alle zorgverleners en voor alle herhalingsdosissen. “Een herstelcertificaat is niet geldig en er is in de feiten ook geen sprake meer van de beloofde overgangsperiode”, hekelt Sofie Merckx. “De regering voert deze maatregel door zonder enige impactanalyse. Wat zullen de gevolgen zijn als de regering 1 op 10 zorgverleners wil ontslaan? Het personeel is uitgeput na twee jaar pandemie, en de overgrote meerderheid is al gevaccineerd. Het zorgpersoneel ondergaat elke dag een golf van te hoge werkdruk en er zijn nu al handen tekort."

De fractieleidster gaat verder: "De regering verantwoordt de verplichting om virustransmissie te voorkomen, maar net op dat punt is het vaccin tegen Covid-19 zwak. Bovendien is de timing van de maatregel onbegrijpelijk en een mes in de rug van het zorgpersoneel.Terwijl de energie- en brandstofprijzen door het dak gaan en mensen bezorgd zijn over de oorlog, beklinken de regeringspartijen achter de schermen de verplichte vaccinatie. Als er partijen zijn binnen de regering die zich nu verzetten tegen deze maatregel, dan is het tijd om de kaarten op te leggen.”

Tijdens de hoorzittingen in het federale parlement over de verplichte vaccinatie getuigde Stijn Gryp van het ACV: “Het is onbegrijpelijk dat de regering deze beslissing nam zonder overleg met de sector. De schorsing of de beëindiging van de arbeidsovereenkomsten zal een zeer sterke impact hebben op de beschikbare werkkracht in de sector, de werkdruk enkel nog vergroten en in die zin zowel de kwantiteit als de kwaliteit van het personeel beïnvloeden. Naast werknemers zullen ook patiënten daar ongetwijfeld onder lijden.” Een brede reeks aan sprekers kwamen tijdens die hoorzittingen tot de conclusie dat een verplichting geen goed idee is.

“Het is ongelofelijk hoe doof de Vivaldi-partijen zijn, vult Sofie Merckx aan. “Gedurende twee maanden hebben experts tijdens de hoorzittingen gewaarschuwd voor een toenemende polarisatie, en benadrukten ze dat de overheid moet inzetten op overtuigen in plaats van repressie. En toch wil Vivaldi hiermee doorgaan. Zorgverleners zijn in de eerste plaats ook mensen met twijfels en bezorgdheden. De regering moet naar hen luisteren en hen herwaarderen. De regering moet haar sanctiebeleid laten varen, en nu werk maken van een aanmoedigend beleid”, besluit Sofie Merckx.