PVDA eist onderzoekscommissie na rapport Amnesty International over woonzorgcentra

Vlaanderen schendt de mensenrechten in de woonzorgcentra. Dat zegt Amnesty International in een bikkelhard rapport. De PVDA eist de oprichting van een parlementaire onderzoekscommissie. “Er hebben zich tijdens de eerste golf drama’s afgespeeld in de woonzorgcentra”, zegt Jos D’Haese, fractievoorzitter van de PVDA in het Vlaams parlement. “En de lessen daaruit zijn nog steeds niet getrokken.”

maandag 16 november 2020

“Van maart tot oktober 2020, tijdens de eerste periode van de Covid-19-uitbraak, hebben de Belgische autoriteiten de mensenrechten geschonden van bewoners van woonzorgcentra.” Amnesty International spaart de politieke verantwoordelijken niet in haar rapport over het drama in de woonzorgcentra tijdens de eerste golf. “Onder meer het recht op leven, het recht op gezondheid en het verbod op discriminatie werd met voeten getreden.”

De PVDA eist daarom – opnieuw – de oprichting van een parlementaire onderzoekscommissie in alle regionale parlementen.

“Na de eerste golf vroegen we meteen voor de oprichting van zo’n onderzoekscommissie”, zegt Jos D’Haese, fractievoorzitter van de PVDA in het Vlaams parlement. “In de plaats daarvan kwam er een ‘ad hoc’-coronacommissie, met veel minder bevoegdheden.”

Meerderheid en een groot deel van de oppositie gooiden het op een akkoordje om de politieke verantwoordelijkheid voor wat er was misgelopen onder de mat te vegen

“Daar gooiden de meerderheid en een groot deel van de oppositie het op een akkoordje om de politieke verantwoordelijkheid voor wat er was misgelopen onder de mat te vegen.”

“De commissie weigerde ook om aan te bevelen dat er snel extra personeel bij moest komen in de woonzorgcentra. En de onderhandelingen over het sociaal akkoord, waar volgens de commissie snel werk van moest worden gemaakt, zitten vandaag helemaal in het slop.”

Tijdens de eerste golf werd het zorgpersoneel zonder wapens naar de oorlog gestuurd. Vandaag zijn er wel mondmaskers en handschoenen, maar ontbreken de reservisten: extra personeel.

Dat Wouter Beke (CD&V) op het rapport reageert dat de lessen uit de eerste golf getrokken zijn, stuit de PVDA dan ook tegen de borst.

“Tijdens de eerste golf werd het zorgpersoneel zonder wapens naar de oorlog gestuurd”, zegt Lise Vandecasteele, huisarts en Vlaams parlementslid voor de PVDA. “Vandaag zijn er wel mondmaskers en handschoenen, maar ontbreken de reservisten: extra personeel.”

“De mensen in de zorg zijn uitgeput en staan op kraken. Steeds meer mensen overwegen om de sector te verlaten. Maar er verandert niets aan de structurele onderwaardering en onderfinanciering van de sector. En de verantwoordelijken daarvoor zijn opnieuw dezelfden: Wouter Beke en de hele Vlaamse regering.”

Hoe is het mogelijk dat de regering het zorgpersoneel zo in de steek heeft gelaten? Op dat soort vragen moet er nu een antwoord komen

De PVDA vindt dat een echte parlementaire onderzoekscommissie de zaak nu grondig moet uitzoeken.

“Wat is de impact van de jarenlange onderfinanciering van de sector geweest? Was de schending van mensenrechten waar Amnesty International het over heeft in haar rapport te vermijden geweest met meer politieke daadkracht? Hoe is het mogelijk dat de regering het zorgpersoneel zo in de steek heeft gelaten? Op die vragen moet er nu een antwoord komen”, zegt D’Haese.

“Maar vandaag moeten er vooral ook oplossingen komen: meer handen aan het bed in de zorg, regelmatige preventieve testing en een herwaardering van het zorgpersoneel. Daarnaast is er nood aan een sociaal akkoord met voldoende middelen: 1,4 miljard euro in plaats van de 538 miljoen die nu is vastgelegd.”