PVDA eist strenge sancties voor frauderende verzekeringsartsen: “Private winsthonger mag niet ten koste gaan van medisch geheim”

De PVDA eist dat minister van Volksgezondheid Maggie De Block streng optreedt tegen de frauderende verzekeringsartsen die elektronische patiëntendossiers zonder toestemming inkijken en hierin zelfs gegevens aanpassen.

donderdag 23 januari 2020

“Artsen manipuleerden deze patiëntengegevens om terugbetalingen in verzekeringsdossiers te kunnen betwisten. Dat zijn illegale en frauduleuze praktijken, om verzekeringsmaatschappijen te helpen ontsnappen aan de uitbetaling van hoge schadevergoedingen. Om zoveel mogelijk winst binnen te rijven, deinzen zij voor niets terug en lappen ze nu zelfs de privacy van patiënten volledig aan hun laars”, reageert Sofie Merckx, huisarts en volksvertegenwoordigster voor de PVDA in de Kamer.

“Veel huisartsen, onder wie ikzelf, stonden erg wantrouwig tegenover het gedeelde elektronische patiëntendossier”, stelt Sofie Merckx. “Minister De Block garandeerde echter een volledige vertrouwelijkheid: behandelende artsen zouden die gegevens enkel met toestemming van de patiënt mogen raadplegen. De Block moedigde alle artsen sterk aan om mee te werken aan die digitalisering en deelde daarvoor zelfs financiële beloningen uit. Het feit dat verzekeringsartsen alle privacyregels aan hun laars lappen en deze gegevens gewoon inkijken en zelfs misbruiken voor eigen profijt, haalt dit vertrouwen nu helemaal onderuit.”

De linkse partij ondersteunt ook de eis van het patiëntenplatform om strengere scheidingslijnen te verzekeren tussen behandelende artsen en expertiseartsen. “Het gaat om tegengestelde belangen, waarbij de een de gezondheid van de patiënt wil beschermen, en de ander ingezet wordt om de winst van private verzekeringsmaatschappijen te garanderen. Artsen die toch beide jobs uitoefenen, moeten extra gecontroleerd worden en geen automatische toegang hebben tot de medische dossiers in de ziekenhuizen waar ze werken”, aldus Sofie Merckx.

Merckx neemt geen genoegen met het antwoord van minister De Block, deze namiddag tijdens het vragenuurtje in de Kamer. “De minister zei niet duidelijk dat ze streng zou optreden tegen de frauderende artsen. Wij eisen dat minister De Block snel en streng optreedt om een voorbeeld te stellen. Daarnaast moet zij dringend een sluitend beleid ontwikkelen om de privacy van de medische gegevens te beschermen. De minister mag dit niet laten liggen voor de volgende regering maar moet een voorstel voorleggen aan het parlement”, besluit Sofie Merckx.