PVDA eist terugvordering onwettige pensioenextra’s voor Kamervoorzitters

Ex-Kamervoorzitters Herman De Croo (Open Vld) en Siegfried Bracke (N-VA) krijgen bovenop het maximumpensioen van 7.813 euro nog eens duizenden euro’s per maand extra. “Compleet onaanvaardbaar”, reageert PVDA-voorzitter Raoul Hedebouw.

woensdag 1 maart 2023

PVDA eist terugvordering onwettige pensioenextra’s voor Kamervoorzitters

Meerdere duizenden euro’s bovenop het maximumpensioen van 7.813 euro. Zoveel bedraagt de extra vergoeding die Siegfried Bracke (N-VA) en Herman De Croo (Open Vld) maandelijks opstrijken als ex-Kamervoorzitters. Daarnaast krijgen ook gewezen ambtenaren-generaal een hoger pensioen dan wettelijk is toegelaten. “Compleet onaanvaardbaar”, reageert Raoul Hedebouw, voorzitter van de PVDA. “Deze vergoedingen moeten onmiddellijk afgeschaft en teruggevorderd worden.”

“Voor Bracke lijkt het om 3.000 euro bruto per maand te gaan, voor De Croo maar liefst 5.350 euro. Dit is het zoveelste voorbeeld van de heersende graaipolitiek”, aldus Sofie Merckx, fractieleider voor de PVDA in de Kamer. “Bovenop hun enorme lonen en/of pensioenen profiteren politici nog van tal van voordelen. Sommige blijkbaar zelfs onwettig.”

“En ondertussen moet de bevolking blijven inboeten”, vervolgt Hedebouw. “De pensioenen van de werkende mensen en kleine zelfstandigen in ons land blijven bij de laagste van West-Europa. De meest recente voorstellen van de regering gaan dat niet veranderen.”

“Dat politici zich dan onrechtmatig dergelijke bedragen toe-eigenen is totaal ongehoord”, besluit Hedebouw. “De oplossing is simpel: schaf deze extra’s af en vorder alle uitbetaalde bedragen terug.”