PVDA eist verbod van extreemrechts festival Frontnacht in Ieper

‼️ UPDATE Het fascisme krijgt geen podium in Ieper 💪 Het besluit is gevallen. Dat is goed nieuws. Proficiat aan iedereen die zich hiervoor heeft ingezet de afgelopen weken en maanden.

dinsdag 16 augustus 2022

PVDA eist verbod van extreemrechts festival Frontnacht in Ieper

De eerste beslissing van de stadsbestuur om toestemming te geven voor Frontnacht was onbegrijpelijk en onaanvaardbaar. Dankzij de brede mobilisatie van burgers, vakbonden, organisaties en personaliteiten, hebben de N-VA, Vooruit en Open VLD hun beslissing moeten herzien. Des te beter.

Het maakt in alle geval heel duidelijk dat antifascistische inzet van onderuit altijd noodzakelijk is en de verandering in zich draagt. Goed dat we hier komaf mee hebben kunnen maken. Want fascisme dat kan niet. Toen niet. Nu niet. Nooit meer.

-----------

Het extreemrechtse muziekfestival Frontnacht in Ieper heeft neonazistische en fascistische groepen op de affiche. De PVDA eist dat het stadsbestuur van Ieper het festival verbiedt.

“De groepen die geprogrammeerd staan op dit festival hebben openlijke banden met beruchte neonazistische en fascistische organisaties in binnen- en buitenland. In hun teksten zingen ze de lof van Hitler en Mussolini en hun liederen zijn doorspekt met haatpraat. Het is onbegrijpelijk dat het stadsbestuur hiervoor de toestemming heeft gegeven”, zegt Natalie Eggermont, woordvoerder van PVDA West-Vlaanderen.

“Wij horen bovendien dat groepen neonazi’s uit onder andere Duitsland zich opmaken om naar het festival te komen en ook in andere landen maken ze zich ernstige zorgen”, aldus Natalie Eggermont. “Het stadsbestuur moet de situatie ernstig nemen, en zijn beslissing herzien.”

Dat werd al sinds begin juli gevraagd door het Vredescollectief Ieper dat – ondersteund door tal van organisaties (ACV West-Vlaanderen, ABVV West-Vlaanderen, Hart boven Hard…), duizenden handtekeningen en een stevig onderzoek – de kat de bel aan bond. Ook de PVDA was sinds het begin actief binnen het collectief. Al die tijd heeft het stadsbestuur met N-VA, Open VLD en Vooruit niet geluisterd naar de argumenten.

“Wat een geluk dat die organisaties wel nog waakzaam zijn. Nu moet het stadsbestuur hieraan gehoor geven. Het is toch ongehoord dat we plots in de krant moeten lezen dat mensen van kleur voor hun eigen veiligheid ‘eind augustus beter weg zouden blijven uit Ieper’ omdat neonazi’s hen te lijf zouden kunnen gaan. Dat is de wereld op zijn kop”, besluit Natalie Eggermont.