PVDA en Marianne eisen actieplan tegen femicide: “seksueel geweld op vrouwen wordt zwaar onderschat”

De PVDA en vrouwenorganisatie Marianne vinden dat geweld en seksueel geweld op vrouwen maatschappelijk zwaar onderschat wordt, en vragen een actieplan tegen femicide: “Er bestaat een laksheid in het vervolgingsbeleid van seksueel delinquenten die niet langer te tolereren valt.”, zeggen Peter Mertens en Maartje De Vries. “We moeten de strijd tegen geweld op vrouwen eindelijk au sérieux nemen”. De PVDA roept verder op tot een grondig en kritisch onderzoek van Justitie.

dinsdag 7 mei 2019

Door doorgedreven, snel en efficiënt werk van politiediensten en speurders, over de politiezones heen, werd gisteren snel de vermoedelijke dader van de brutale moord op Julie Van Espen gevat. De man heeft de feiten ondertussen bekend. Wij wensen ons respect uit te spreken voor het efficiënte werk van de politiediensten en speurders. “Wat blijft is de onvatbare stilte. Wat blijft is de pijn. Wij willen ons diepste medeleven uitdrukken met de familie, vriendinnen en vrienden van Julie.”, zeggen Maartje De Vries (Marianne) en Peter Mertens (PVDA).

Later, in de komende weken, zullen er een aantal vragen moeten beantwoord worden. “Het efficiënte werk van de politiediensten staat in schril contrast met de manier waarop Justitie de voorgaande jaren optrad tegenover seksuele delinquenten.”, zegt Maartje De Vries van vrouwenorganisatie Marianne.

Er stellen zich cruciale vragen, aldus Maartje De Vries. “Hoe is het mogelijk dat een tot twee keer toe veroordeelde verkrachter in afwachting van de behandeling van zijn zaak in beroep op vrije voeten rondloopt? Hoe kan het dat een dader vrijkomt, in afwachting van de behandeling van zijn beroep, wetende dat hij een recidiverende seksueel delinquent is en wetende dat zelfs zijn vader waarschuwde voor het feit dat hij gevaarlijk is? Dat zijn ernstige vragen, die in de komende dagen en weken een antwoord vereisen.”

“Feit is dat geweld en seksueel geweld tegen vrouwen maatschappelijk nog steeds zwaar onderschat wordt, en vaak ook onderbelicht blijft. Ook bij Justitie wordt het gevaar en de ernst van seksueel geweld tegen vrouwen zwaar onderschat.”, zegt PVDA-voorzitter Peter Mertens. In 2017 stierven in België 38 vrouwen als gevolg van dergelijk geweld. In 2018 werden 36 vrouwen gedood en in 2019 al 9. Uit schattingen blijkt dat tot 100 vrouwen per dag verkracht worden. Als het al tot vervolging komt, worden vaak slechts milde straffen uitgesproken en is de opvolging van de daders ondermaats. Er is nood aan een actieplan tegen het fenomeen dat meer en meer een naam krijgt: femicide. Dat is nodig om de strijd tegen geweld op vrouwen eindelijk au sérieux te nemen.

“De voorlopige vrijlating en niet-opvolging van de dader toont de laksheid aan van het vervolgingsbeleid tegen seksuele delinquenten. Het is onvoorstelbaar hoe gemakkelijk daders in dit land blijven wegkomen met seksueel geweld. Dit is geen recht, maar onrecht. Dit had nooit mogen gebeuren.”, aldus Maartje De Vries en Peter Mertens.

Volgens Mertens zal er de komende weken ook nog een tweede vraag beantwoord moeten worden. Met name de vraag naar de rechterlijke achterstand, die schandalige proporties begint aan te nemen, in het bijzonder bij de Hoven van Beroep. “Besparingen bij Justitie hebben wel degelijk gevolgen. Deze rechtse regering heeft opnieuw 10 procent weggesneden bij Justitie. Dat is zeker een van de vele redenen voor de achterstand.”, zegt Mertens. Daarin staat hij niet alleen. Ook Jo Daenen, persmagistraat van het Hof van Beroep in Antwerpen, verwees eerder al naar het rechtstreeks verband tussen de besparingen bij Justitie en het te lang aanslepen van de procedure van de verdachte. “Daardoor zijn er minder rechters om eenzelfde aantal zaken te behandelen”, zei Daenen. De PVDA wil dat de besparingen bij Justitie en bij de Justitiehuizen teruggedraaid worden.