NMBS: “Hier botsen twee tegenovergestelde visies op het spoor”

Foto Michiel Dumon / Wikimedia Commons

Infrabel-CEO Lallemand pleitte gisteren in het parlement voor de afbouw van openbare diensten. Onbegrijpelijk, vindt de PVDA. De linkse partij pleit voor meer investeringen en meer personeel. Maar ook voor de fusie van Infrabel en NMBS. “Dat zou veel efficiënter zijn.”

“De trein dient niet om vijftien mensen te vervoeren tussen twee dorpen, waarvoor je een dubbel elektrisch spoor moet onderhouden”, zei Infrabel-CEO Luc Lallemand gisteren in het parlement.

“Eigenlijk zegt Lallemand dat de trein wat hem betreft geen openbare dienst is”, reageert PVDA-volksvertegenwoordiger Maria Vindevoghel, die zetelt in de Kamercommissie Mobiliteit. “Hier botsen twee tegenovergestelde visies op het spoor. Aan de ene kant heb je mensen die ijveren voor ambitieuze openbare diensten, omdat we die nodig hebben om de uitdagingen op het vlak van klimaat en mobiliteit aan te pakken. Aan de andere kant heb je de rechtse partijen die met de steun van de CEO’s van Infrabel en NMBS de openbare diensten willen ontmantelen.”

“De uitspraken van Lallemand liggen ook in de lijn van wat ik gisteren in het parlement aanklaagde over de afbraak van de openbare diensten. Massa’s vertragingen, treinen zonder airco waarin het ’s zomers 40 graden en meer wordt, afgeschafte treinen, treinstellen met maar één toilet, gesloten loketten, infrastructuur die niet aangepast is aan minder mobiele mensen, het feit dat pendelaars soms drie verschillende abonnementen moeten hebben … De 240 miljoen reizigers van de NMBS hebben recht op goede dienstverlening.”

“Maar wat is het antwoord van de regering en van Infrabel en de NMBS? Steeds minder middelen voor het spoor, afbouw van het personeelsbestand (min 5.000 in de laatste vijf jaar), meer flexibiliteit voor het personeel … Men wil altijd maar meer met minder. Daar ligt het probleem.”

De PVDA pleit voor meer investeringen en meer personeel. Maar ook voor de fusie van Infrabel en NMBS. “Dat zou veel efficiënter zijn, een structuur met maar één topmanager in plaats van twee. NMBS-CEO Dutordoir noemt een fusie tijdverlies. Maar het is net door de splitsing van de twee dat er zoveel vertragingen zijn en dat de reizigers elke dag veel tijd verliezen”, besluit Maria Vindevoghel.

Gelieve je mail te bekijken voor een link om je account te activeren.
  • Theo Schoonis
    heeft gereageerd 2019-11-26 19:43:54 +0100
    Vergelijk de efficiëntie van het Belgische openbaar vervoer eens met Nederlands – Duits of Zwitsers openbaar vervoer ! het is reeds langer geweten, ook bij VRT programma (Pano ) werd vermeld dat Belgisch openbaar vervoer qua efficiëntie helemaal achterop bengelde, tegenover koplopers als Zwitsers & Duits openbaar vervoer. het enige waar onze beleidsmakers mee bezig zijn is centen rapen en besparen waar het maar kan. PVDA mag wat meer op voorgrond treden om hun, & onze meningen te uiten.
  • Gustaaf De Meester
    heeft gereageerd 2019-11-22 19:34:25 +0100
    Ik denk dat de’toppen’ (zo kan je het wel noemen) van de spoorweg verborgen agenda’s hebben. De spoorwegen moeten kapot en de publieke opinie maakt men nu warm om de privatisering goed te keuren. Men kan zo stilaan spreken van een rechtse dictatuur, ik walg van deze gang van zaken. Gelukkig is PVDA er nog, ze maakt het sommigen zeeer ongemakkelijk! Bravo en doe aub zo verder, jullie zijn mijn enige strohalm.

We hebben jouw steun nodig