PVDA, Groen en sp.a willen een verlenging van het verbod op uithuiszettingen

PVDA, Groen en sp.a leggen in het Vlaams parlement een resolutie neer om het recent ingevoerde verbod op uithuiszettingen tijdens de coronacrisis met zes maanden te verlengen. De Vlaamse Regering besliste al om gedurende de 'civiele noodsituatie' die veroorzaakt wordt door het coronavirus uithuiszettingen te verbieden. De linkse oppositiepartijen vrezen echter dat heel wat gezinnen de financiën niet onmiddellijk op orde zullen krijgen wanneer die noodsituatie eindigt en vragen daarom een verlenging van het verbod.

woensdag 29 april 2020

PVDA, Groen en sp.a willen een verlenging van het verbod op uithuiszettingen

“Wanneer het coronavirus onder controle is, kan je niet verwachten dat gezinnen plots van de ene dag op de andere een oplossing voorhanden hebben“ zegt Tom De Meester, Vlaams Parlementslid van de PVDA. “Het is dus niet meer dan normaal dat je hen de tijd geeft om te vermijden dat ze dakloos worden. In Spanje is het verbod op uithuiszettingen daarom verlengd met 6 maanden volgend op de noodsituatie. Ook in Duitsland en Schotland zijn gelijkaardige voorstellen goedgekeurd. Waar wacht de Vlaamse Regering op om die voorbeelden te volgen?”

“De Vlaamse regering weigert om huurders te helpen die door corona in betalingsproblemen komen. Die huurders zijn nu een schuldenput aan het graven. Als we hen na deze crisis geen zes maanden geven om hun schulden te vereffenen, verwachten we toch een hoop uithuiszettingen. Dat moeten we vermijden. Vlaanderen mag niemand achterlaten,” zegt Vlaams Parlementslid An Moerenhout (Groen).

Maxim Veys, Vlaams parlementslid voor sp.a voegt toe: "Woonbegeleiding is cruciaal in deze crisistijden, het OCMW zal daar een belangrijke rol bij spelen. De meeste begeleidingsovereenkomsten tussen huurders en verhuurders zullen echter pas worden afgesloten in de zomermaanden, wanneer de huurachterstal is opgelopen. Als je die begeleiding een eerlijke kans wil geven, moet je het verbod op uithuiszettingen verlengen."