PVDA heeft nationaal lijstnummer 12, en dat is om meer dan één reden historisch

PVDA-voorzitter Peter Mertens.

De PVDA trekt op 26 mei als nationale partij met lijstnummer 12 naar de kiezer. Voor de eerste keer in meer dan 40 jaar is er een nationaal lijstnummer voor een partij die ook in het hele land opkomt.

Vanmiddag werden in Brussel de lijstnummers geloot waarmee de politieke partijen op 26 mei naar de kiezer trekken. De PVDA lootte lijstnummer 12, en dat is om meer dan één reden historisch.

“De PVDA zal als enige haar nationale nummer in heel België gebruiken: lijstnummer 12 komt op in Vlaanderen, Wallonië en Brussel”, reageert PVDA-voorzitter Peter Mertens. “1 partij, 2 talen: dat is ons DNA als nationale partij die staat voor eenheid.”

Voor de eerste keer in meer dan veertig jaar is er een nationaal lijstnummer toegekend aan een Belgische partij die ook in het hele land opkomt. De PVDA komt op in Vlaanderen (PVDA), Brussel (PTB*PVDA) en Wallonië (PTB) als één partij op en doet dat dus overal met het lijstnummer 12. De laatste keer dat dat gebeurde was bij de verkiezingen van 17 april 1977 voor de BSP-PSB.

Ook voor de PVDA zelf is de trekking historisch. Het is de eerste keer dat de linkse partij aan de verkiezingen deelneemt met zittende volksvertegenwoordigers, waardoor de PVDA ook recht heeft op een en hetzelfde lijstnummer op alle plaatsen waar ze opkomt.

Voor de PVDA is dat belangrijk, want de partij wil de eenheid van het land versterken. In haar verkiezingsprogramma wijdt de PVDA daar zelfs een heel hoofdstuk aan: “Voor eenheid in het nieuwe België”.

“We hebben in België één gemeenschappelijke sociale geschiedenis. De arbeidersbeweging behaalde haar belangrijkste successen wanneer ze de verdeeldheid wist te verslaan en voor eenheid van het hele land koos. Wij zijn voor de eenheid van België en voor één gelijke sociale zekerheid voor alle Belgen. Wij zijn voor één minister voor klimaat, energie en mobiliteit. We zetten ons in voor de versterking van het wederzijds begrip in België, door het taalonderricht beter uit te bouwen en de tweetaligheid in heel het land te bevorderen”, zo staat in het programma te lezen.

Lees hier het hoofdstuk in het PVDA-programma over de eenheid van het land.

Gelieve je mail te bekijken voor een link om je account te activeren.
  • Nicole Heindryckx
    heeft gereageerd 2019-03-24 21:29:24 +0100
    Het is goed dat de PVDA/PTB EEN gelijk nummer heeft voor het hele land. Wij zijn immers allemaal van dezelfde mening, en willen zowel voor Vlamingen als voor Walen dezelfde betere levensvoorwaarden voor onze mensen. De pensioenen moeten leefbaar zijn, de geneeskundige kosten moeten door iedereen kunnen betaald worden, en geen geneeskunde voor de rijken alleen. Mensen die 40 jaar of langer gewerkt en gewroet hebben, moeten een DEGELIJK pensioen krijgen. Genieten van je oude dag betekent NIET dat je elke 5 euro-cent 10 x moet omdraaien voor je ze uitgeeft. Dat moet allemaal veranderen. Dat KAN NIET met onze traditionele partijen. Dat kan WEL met PVDA/PTB. Dus ik weet heel goed op welk nummer ik zal kiezen op 26 mei. Ik hoop dat er heel veel dat ook zullen doen. Er moet eindelijk eens een einde gemaakt worden aan de maatschappij van en voor de RIJKEN….
  • Ellen Wanner
    heeft gereageerd 2019-03-23 09:43:46 +0100
    Komt er nog een affiche met het nummer 12 op?
  • maurice simoens
    heeft gereageerd 2019-03-22 19:18:36 +0100
    De partij die een zak met lucht verkoopt
  • Webredactie