PVDA heeft nationaal lijstnummer 12, en dat is om meer dan één reden historisch

De PVDA trekt op 26 mei als nationale partij met lijstnummer 12 naar de kiezer. Voor de eerste keer in meer dan 40 jaar is er een nationaal lijstnummer voor een partij die ook in het hele land opkomt.

vrijdag 22 maart 2019

PVDA heeft nationaal lijstnummer 12, en dat is om meer dan één reden historisch

Vanmiddag werden in Brussel de lijstnummers geloot waarmee de politieke partijen op 26 mei naar de kiezer trekken. De PVDA lootte lijstnummer 12, en dat is om meer dan één reden historisch.

“De PVDA zal als enige haar nationale nummer in heel België gebruiken: lijstnummer 12 komt op in Vlaanderen, Wallonië en Brussel”, reageert PVDA-voorzitter Peter Mertens. “1 partij, 2 talen: dat is ons DNA als nationale partij die staat voor eenheid.”

Voor de eerste keer in meer dan veertig jaar is er een nationaal lijstnummer toegekend aan een Belgische partij die ook in het hele land opkomt. De PVDA komt op in Vlaanderen (PVDA), Brussel (PTB*PVDA) en Wallonië (PTB) als één partij op en doet dat dus overal met het lijstnummer 12. De laatste keer dat dat gebeurde was bij de verkiezingen van 17 april 1977 voor de BSP-PSB.

Ook voor de PVDA zelf is de trekking historisch. Het is de eerste keer dat de linkse partij aan de verkiezingen deelneemt met zittende volksvertegenwoordigers, waardoor de PVDA ook recht heeft op een en hetzelfde lijstnummer op alle plaatsen waar ze opkomt.

Voor de PVDA is dat belangrijk, want de partij wil de eenheid van het land versterken. In haar verkiezingsprogramma wijdt de PVDA daar zelfs een heel hoofdstuk aan: “Voor eenheid in het nieuwe België”.

“We hebben in België één gemeenschappelijke sociale geschiedenis. De arbeidersbeweging behaalde haar belangrijkste successen wanneer ze de verdeeldheid wist te verslaan en voor eenheid van het hele land koos. Wij zijn voor de eenheid van België en voor één gelijke sociale zekerheid voor alle Belgen. Wij zijn voor één minister voor klimaat, energie en mobiliteit. We zetten ons in voor de versterking van het wederzijds begrip in België, door het taalonderricht beter uit te bouwen en de tweetaligheid in heel het land te bevorderen”, zo staat in het programma te lezen.

Lees hier het hoofdstuk in het PVDA-programma over de eenheid van het land.