Recordaantal burn-outs: PVDA heeft plan voor geestelijke gezondheid en stelt werkgevers voor hun verantwoordelijkheid

Uit cijfers van het Riziv blijkt dat het aantal langdurig zieken door burn-out met 160% gestegen is in de periode 2017 tot 2020. “Dat zijn dramatische cijfers, waar we ons als maatschappij grote zorgen over moeten maken”, zegt Sofie Merckx, volksvertegenwoordiger voor de PVDA.

woensdag 28 april 2021

Sofie Merckx, die zelf huisarts is bij Geneeskunde voor het Volk, vertelt: “Alle dagen zien we in onze praktijken hoe mensen moeten afhaken op de arbeidsmarkt. Zorgverleners kunnen het werkritme en de mentale last niet meer aan, arbeiders worden tot hun 67ste uitgeperst als citroenen om maximale winst te garanderen.”

Lees hier het PVDA-plan voor geestelijke gezondheid

“Met het PVDA-plan voor geestelijke gezondheid en een gezonde maatschappij willen we dat grote bedrijven verplicht worden aangepast werk te voorzien voor mensen die langdurig ziek zijn”, zegt Sofie Merckx. “Hiervoor moeten ze ook quota opgelegd krijgen. Daarnaast moeten we ervoor zorgen dat werken ook voor oudere werknemers werkbaar blijft, met onder andere het brugpensioen op 58 jaar. Met deze en nog veel meer constructieve voorstellen in het plan, brengen we de werk-privé balans opnieuw in evenwicht.”

Vandaag 28 april, de werelddag voor Veiligheid en gezondheid op het werk voert de vakbond ACV actie om meer verantwoordelijkheid van de werkgevers in deze materie te vragen. “Als PVDA ondersteunen wij deze eis van de vakbond”, aldus Sofie Merckx. “Het is duidelijk dat er vanuit politieke hoek te eenzijdig naar de werknemers wordt gekeken, zoals met sancties voor langdurig zieken. Voor de werkgevers zijn er daarentegen enkel positieve prikkels. Het is tijd om de geestelijke gezondheidsproblemen bij de wortel te bestrijden door de onderliggende problematieken van armoede, sociale ongelijkheid en de ratrace op de arbeidsmarkt aan te pakken. In de plaats moeten we zorgen respect voor arbeid, werk op mensenmaat, degelijke begeleidingstrajecten voor langdurig zieken.”

De stijgende burn-outcijfers kaderen in een breder probleem van mentaal welzijn. Angst, depressie, slaapstoornissen, eetproblemen, verslavingen … allemaal zitten ze in de lift én hebben ze een stijgende ernst. Corona en de economische crisis zorgen ervoor dat de problemen nog jaren zullen aanhouden. Dat zagen we ook na de crisis van 2008, met onder andere stijgende zelfdodingsgedachten bij mensen die geconfronteerd worden met ontslag of dreigend ontslag (studie GVHV: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3782802/). Ook psychiaters trokken al meerdere malen aan de alarmbel in de media.

In het plan van de PVDA wordt ook breder gekeken naar het recht op geestelijke gezondheid. De drempels in de geestelijke gezondheidszorg zijn voor vele mensen onoverkomelijk hoog. Praten helpt meestal beter dan pillen slikken en daarom willen we naar een volwaardig en geïntegreerd beleid rond psychologen en psychotherapeuten, waar kwaliteit, samenwerking en toegankelijkheid voorop staan. In plaats van te besparen willen we investeren in gezondheidspreventie en in de zorg voor kinderen en jongeren.

Sofie Merckx besluit: “Als de omstandigheden zo bepalend zijn voor de mens, laten we dan de omstandigheden meer menselijk maken. We hebben meer dan ooit nood aan een warme samenleving waarin mensen zich enerzijds gedragen en gesteund voelen en anderzijds het gevoel hebben dat ze een bijdrage kunnen leveren en hun aanwezigheid er toe doet.”