PVDA legt zich niet neer bij verbod op 1 mei-actie in Turnhout

De burgemeester van Turnhout wil niet weten van een 1 mei-actie van de PVDA in zijn stad. “Een burgemeester heeft niet het recht om de gezondheidscrisis te misbruiken om de democratische rechten op te schorten”, reageert Wout Schafraet van PVDA Turnhout. “Indien nodig zetten we juridische stappen. Wij zullen niet zwijgen.”

vrijdag 23 april 2021

PVDA legt zich niet neer bij verbod op 1 mei-actie in Turnhout

Op 1 mei vieren we feest. Op 1 mei komen we op straat. Op de internationale Dag van de Arbeid zullen we met de PVDA in heel het land actievoeren. We eisen respect. Respect voor iedereen die voor én tijdens de pandemie de maatschappij liet draaien en nu tevreden moet zijn met kruimels. Voor iedereen die een jaar geleden applaus kreeg maar nu moet zwijgen als het over loonsverhogingen gaat. Wij zwijgen niet!

Op 1 mei dit jaar vieren we 100 jaar stakingsrecht. In 1921 werd artikel 310 geschrapt uit het strafrecht. Een belangrijke overwinning voor de werkende klasse. Want het is door strijd dat de dingen in beweging komen. Onder druk wordt alles vloeibaar. Het is door acties en stakingen dat de arbeidsduur werd verminderd, dat een pensioen een recht werd, dat de sociale zekerheid werd opgebouwd en dat betere lonen werden afgedwongen. Ook dat vieren we op 1 mei.

Uitgerekend op de 100ste verjaardag van het stakingsrecht wil de N-VA-burgemeester van Turnhout het recht op sociale actie inperken

Maar uitgerekend op deze 100ste verjaardag wil de N-VA-burgemeester van Turnhout het recht op sociale actie inperken.

“Het is natuurlijk de natte droom van elke N-VA-burgemeester om sociale acties te verbieden, en al zeker 1 mei. Maar wat Turnhouts burgemeester Van Miert nu doet is toch wel heel hypocriet”, stelt Wout Schafraet van PVDA Turnhout.

Een goeie week geleden pleitte Van Miert nog voor verregaande versoepelingen. ‘Alle horeca open op 1 mei, binnen én buiten’, was zijn oproep. Maar een actie van de PVDA op 1 mei? Dat ziet de man niet zitten.

“De burgemeester doet nu plots alsof hij bezorgd is om de coronacijfers en misbruikt de gezondheidscrisis om een actie in het kader van 1 mei – volledig volgens de richtlijnen van wat toegelaten is door het Overlegcomité – te verbieden. Wel, dat zal niet met ons zijn”, aldus Wout Schafraet.

De aanvraag van de PVDA gebeurde volledig volgens het boekje en binnen het kader van de op dit moment geldende coronabeperkingen. De aanvraag had een groene en dus positieve beoordeling gekregen van het COVID Event Risk Model en er was overleg met de stadsdiensten om het evenement volledig veilig te laten plaatsvinden.

“Onze statische actie, met stippen op anderhalve meter aangeduid, met een inschrijvingslijst voor deelnemers, met mondmaskerplicht ... is perfect coronaproof”, aldus Schafraet.

“Wij zijn verantwoordelijke mensen en wij zijn zéér bezorgd om de gezondheidstoestand in ons land. Het is trouwens de PVDA die op de gemeenteraad steevast tussenkomt met concrete voorstellen en oplossingen om de gezondheidscrisis efficiënt aan te pakken. Het is de PVDA die vrijwilligers naar de woonzorgcentra stuurde op het moment dat de nood daar het hoogst was. Het is op initiatief van de PVDA dat de stad extra inzette op het mobiliseren van Rode Kruis-vrijwilligers. Uitgerekend de PVDA wegzetten als onverantwoordelijken is meer dan één brug te ver.”

Ook Natuurpunt kreeg al te maken met een njet van de N-VA-burgemeester voor een coronaveilige actie op 14 maart. Uiteindelijk werd de actie toch gedoogd, zonder officiële goedkeuring.

En eerder, op 25 februari, voerden ook ABVV en ACV coronaproof actie op de Turnhoutse Grote Markt. “Noch ABVV, noch ACV, noch Natuurpunt, heeft zich neergelegd bij het verbod op sociale acties. Ze hebben, elk op hun eigen manier, doorgezet en hun grondrecht uitgeoefend”, zegt Schafraet.

“Het is evident dat de veiligheidsmaatregelen moeten nageleefd worden, maar dat is ook wat wij doen. In Turnhout wordt echter elk recht op actievoeren teniet gedaan. Dat is onaanvaardbaar”

“Het is niet voor niets dat statische betogingen op dit moment worden toegelaten. Dat is omdat het recht op vrije meningsuiting en het recht op actievoeren, ook in tijden van pandemie, moet gerespecteerd worden.”

“Van Miert gedraagt zich als een sheriff die op eigen houtje het recht op sociale actie wil tegenhouden”, stelt Schafraet. “Wij blijven bij ons punt: een burgemeester heeft niet het recht om de gezondheidscrisis te misbruiken om de democratische rechten op te schorten. Het is evident dat de veiligheidsmaatregelen moeten nageleefd worden, maar dat is ook wat wij doen. In Turnhout wordt echter elk recht op actievoeren teniet gedaan. Dat is onaanvaardbaar.”

“Wij vragen de burgemeester om terug te komen op zijn standpunt. Maar we vragen ook de andere partijen in het schepencollege om deze lockdown van democratische rechten niet te aanvaarden. We hebben ondertussen de gouverneur gecontacteerd om tussen te komen. En we zullen komende week ook minister van Binnenlandse zaken Verlinden interpelleren over deze kwestie. Indien nodig zullen we ook verdere juridische stappen zetten. Wij zullen niet zwijgen!”, besluit Wout Schafraet.