Met afschaffing Minderhedenforum begraaft Vlaamse regering strijd tegen discriminatie

De Vlaamse regering beslist om het Minderhedenforum op te doeken, een monument in de strijd tegen racisme en discriminatie. “Opnieuw probeert de Vlaamse regering kritische stemmen uit het maatschappelijk het zwijgen op te leggen”, reageert Jos D’Haese, fractieleider voor PVDA in het Vlaams Parlement, verontwaardigd. "Het Minderhedenforum is een essentieel onderdeel van ons middenveld, een spreekbuis voor wie anders niet gehoord wordt. Minister Somers voert midden in de corona-crisis het vuile werk van N-VA uit."

dinsdag 10 november 2020

De PVDA is niet te spreken over de beslissing van de Vlaamse regering om het Minderhedenforum op te doeken. “Het Minderhedenforum is een uiterst belangrijke organisatie die een spreekbuis geeft aan mensen die niet gehoord worden. Het was jarenlang de luis in de pels die onder andere de praktijktesten op de maatschappelijke agenda plaatste”, zegt D’Haese. Volgens de PVDA is het net die kritische houding die de Vlaamse regering niet zint. “Deze regering houdt niet van kritische stemmen. Het is ondertussen kenmerkend voor de Vlaamse regering om geluiden die anders klinken zo stil mogelijk te houden. Vanuit democratisch oogpunt is dat bijzonder verontrustend”.

Het Minderhedenforum vervulde volgens de PVDA een essentiële rol in het middenveld. “We spreken over een organisatie die 20 jaar ervaring, netwerken, onderzoek en expertise in de weegschaal kan leggen. “Dat nu vervangen door een organisatie die voorlopig enkel op papier bestaat en focust op ieders eigen verantwoordelijkheid in plaats van racisme en discriminatie uit onze samenleving te bannen, is pijnlijk en zal de strijd tegen racisme en discriminatie afzwakken in plaats van versterken”, zegt D’Haese.

Dat Bart Somers de beslissing midden in de tweede golf van het corona-virus neemt, kan bovendien op weinig begrip rekenen bij de PVDA. “De aankondiging dat het Minderhedenforum zou vervangen worden, zorgde vorig jaar al voor heel wat protest en ophef. En nu gaat minister Somers midden in de tweede golf als een dief in de nacht het vuile werk van N-VA opknappen”, gaat D’Haese verder. “De PVDA zal zich hier hevig tegen verzetten. Wij pikken het niet dat de strijd tegen discriminatie en racisme op deze manier op een lager pitje gezet wordt. We hebben slagkrachtige, betrouwbare en kritische organisaties als het Minderhedenforum nodig”, besluit D’Haese.