PVDA ondersteunt klimaatwet en dient originele versie in

De PVDA ondersteunt het klimaatswetsvoorstel dat werd ingediend door een aantal deskundigen en academici. “Andere partijen hebben helaas een ingeperkte versie ingediend, om tegemoet te komen aan de MR",zegt PVDA-voorzitter Peter Mertens. "We zullen de originele tekst indienen, mét de doelstelling om tegen 2030 de uitstoot met 65% te verminderen.”

dinsdag 5 februari 2019

PVDA ondersteunt klimaatwet en dient originele versie in

De PVDA ondersteunt het klimaatswetsvoorstel dat werd ingediend door een aantal deskundigen en academici. “Door hun ongelooflijke mobilisatie hebben de jongeren de politieke wereld verplicht om de uitdagingen van klimaatverandering eindelijk serieus te nemen," zegt PVDA-voorzitter Peter Mertens. “De deskundigen vragen terecht dat de doelstellingen worden verhoogd. Dat er nú actie wordt ondernomen. Andere partijen hebben helaas een ingeperkte versie ingediend, om tegemoet te komen aan de MR. We zullen de originele tekst indienen, mét de doelstelling om tegen 2030 de uitstoot met 65% te verminderen.”

De linkse partij ondersteunt uitdrukkelijk artikel 3 uit de tekst. Dat spreekt van een engagement om klimaatrechtvaardigheid hand in hand te laten gaan met sociale rechtvaardigheid. “We willen niet dat de werknemers of de gewone bevolking, door rekeningrijden of koolstoftaksen, moeten betalen voor de klimaattransitie. In België zijn de 300 grootste multinationals op hun eentje verantwoordelijk voor 40% van de CO2-uitstoot. Het is aan hen om de kost voor de klimaattransitie te betalen”, besluit Mertens.

Lees hier ons wetsvoorstel (in het Frans).