PVDA organiseert mars in Brussel tegen torenhoge energiefacturen en voor verlaging btw-tarief naar 6%

Op zondag 27 februari organiseert de PVDA een mars door Brussel. Onder de slogan ‘Basta! tijd voor een menselijk beleid’ klaagt ze’de exponentieel stijgende energieprijzen aan en zet ze haar eis voor verlaging van de BTW naar 6% kracht bij. “ “De energieprijzen ontploffen, mensen kunnen niet meer. Het gebrek aan daadkracht van de regering in het midden van een nooit geziene energiecrisis is stuitend. Wij eisen daden, geen woorden. Structureel, niet tijdelijk. Weg met torenhoge energiefacturen”, klinkt het strijdbaar bij Raoul Hedebouw, de nieuwe voorzitter van de PVDA.

zaterdag 15 januari 2022

Stap je mee?

De energieprijzen duwen honderdduizenden gezinnen in de armoede. Tegelijkertijd maakt Electrabel nog meer winst. Dat kan niet blijven duren. Energie is geen luxe. De PVDA eist een dringende verlaging van de btw op energie naar 6%. Een kost die betaald kan worden door de enorme overwinsten van energieleverancier Electrabel af te romen.

De linkse partij eist verder de afschaffing van de loonblokkeringswet, de befaamde wet van ‘96. “Alles stijgt behalve onze lonen. De grote beursgenoteerde bedrijven keren 6 miljard euro dividenden uit. Maar de lonen van werknemers blijven geblokkeerd. Het zijn nochtans niet de aandeelhouders die de maatschappij doen draaien. De werkende klasse verdient respect en loonsverhoging. Stop de loonblokkering.” zegt Raoul Hedebouw.

Een derde reden voor de linkse partij om de mars naar Brussel te organiseren is hun protest tegen de manier waarop de regering de pandemie aanpakt. “Om dit virus te verslaan hebben we investeringen nodig in openbare diensten, een sterke zorg en gratis zelftests om ons te beschermen. Stop met het verwijtend vingertje, het straffen en de huidige politiek, waar met een enkele vingerknip sectoren gesloten worden met een ministerieel besluit, zonder democratisch debat, zonder zich te moeten verantwoorden. Weg met de pandemiewet. Bescherm de mensen, stop ermee hen te bestraffen” stelt de voorzitter van de PVDA krachtig.

Voor de linkse partij is het genoeg geweest. Op zondag 27 februari plant de PVDA een mars in Brussel. Raoul Hedebouw: “Wij geven de woede van de mensen een stem. Afspraak aan het centraal station, om 13u om een andere stem te laten horen. Het is tijd voor een menselijk beleid.”