PVDA over plan-Gilkinet: “Extra treinen zijn onmogelijk zonder extra mensen”

Het treinverkeer verdubbelen zonder extra investeringen in infrastructuur en personeel, zoals minister van Mobiliteit Gilkinet (Ecolo) voorstelt, is totaal onrealistisch, zegt de PVDA.

woensdag 9 februari 2022

PVDA over plan-Gilkinet: “Extra treinen zijn onmogelijk zonder extra mensen”

De PVDA is kritisch voor de plannen van minister van Mobiliteit Gilkinet (Ecolo) om het treinverkeer tegen 2040 te verdubbelen. “De ambities juichen we toe, maar waar zijn de middelen om dit te realiseren?” reageert PVDA-volksvertegenwoordiger Maria Vindevoghel. “Het aantal pendelaars verdubbelen zonder nu al grootschalige overheidsinvesteringen te voorzien in infrastructuur en personeel, is totaal onrealistisch.”

“Ambitie mag duidelijk niets kosten van de Vivaldi-regering”, zegt Maria Vindevoghel. “Minister Gilkinet is erin geslaagd om 44 stationsloketten te sluiten en verkondigt nu dat de dienstverlening van de NMBS moet verbeteren. Hoe geloofwaardig is hij nog?”

“Wie zal de extra treinen doen rijden? Vandaag zijn afgeschafte treinen door personeelstekort reeds schering en inslag. Willen we meer treinen laten rijden, dan zullen we ook moeten investeren in infrastructuur en personeel. Het feit dat Gilkinet met geen woord rept over extra personeel doet een alarmbel afgaan bij ons. Want die ambitie dreigt vertaald te worden in nog hogere productiviteit van het spoorpersoneel. Vandaag werken er al ongeveer 13.000 personeelsleden minder op en rond het spoor in vergelijking met 2004.”

Wil Gilkinet zijn plannen waarmaken, dan zal hij daar volgens PVDA extra budgetten tegenover moeten zetten. De dotaties zijn vandaag ontoereikend. Volgens de linkse partij bespaart Vivaldi verder op de investerings- en exploitatiebudgetten van het spoor. In de begroting voor 2022 is er voor het spoor 21 miljoen euro minder uitgetrokken dan voor 2021.

Ook het goederenvervoer per spoor zit vandaag in een dalende trend. Lineas, de private opvolger van B-Logistics, zit in slechte papieren. Ondanks dat ze 70% van de Belgische markt in handen hebben torsen ze ondertussen al een schuld van 270 miljoen euro. “Hiermee doen ze het slechter dan het toenmalige NMBS Logistics. Lineas verkocht recent zelf een groot deel van zijn vloot om zijn balans op te schonen. Het bedrijf maakt zich met andere woorden klaar voor een buitenlandse overname. We gaan de doelstelling om het goederenvervoer per spoor te verdubbelen nooit halen zonder dat we de sector terug in eigen handen nemen”, aldus Maria Vindevoghel. “Lineas heeft voortdurend overheidssteun nodig om te blijven functioneren. Ze werken zelfs nog met gedetacheerd personeel van de NMBS. Waarom nemen we het goederenbedrijf niet terug in eigen handen? Dat kan een hefboom zijn voor de toekomst.”