PVDA over tijdelijk voorzitterschap Dewinter: "niet in onze naam"

“Niet in onze naam”, die boodschap gaf de PVDA-fractie vandaag in het Vlaams parlement toen Filip Dewinter als waarnemend parlementsvoorzitter het woord nam. “Wij vinden het niet normaal dat een figuur van extreemrechts een huis van de democratie voorzit”, zegt fractieleider Jos D’Haese. “Net zoals we het niet normaal vinden dat na het debacle Van Dijck opnieuw achter gesloten deuren over het voorzitterschap wordt beslist.”

zaterdag 13 juli 2019

PVDA over tijdelijk voorzitterschap Dewinter: "niet in onze naam"

“Ik word voorzitter van alle parlementsleden en dus van alle Vlamingen”. Dat zei Filip Dewinter toen duidelijk werd dat hij na het ontslag van Kris Van Dijck waarnemend voorzitter van het Vlaams parlement zou worden. Daar is de PVDA het niet mee eens. “Wij vinden het absoluut niet normaal dat een figuur van extreemrechts een huis van de democratie voorzit”, zegt Jos D’Haese, PVDA-fractievoorzitter in het Vlaams parlement. “Dewinter en zijn partij zeggen op te komen voor iedereen, terwijl ze in de realiteit allerhande asociale maatregelen mee goedkeuren. Verdeel en heers, dat is de echte betekenis van het Vals Belang.”

De volksvertegenwoordigers van de linkse partij staken daarom pancartes met de woorden ‘niet in onze naam’ op wanneer Filip Dewinter het woord nam als waarnemend voorzitter. “Dewinter, dat is de man van de ‘schurftmigranten’, de man die het openlijk fascistische Gouden Dageraad in Griekenland ging bezoeken, de man die de ene na de andere ranzige tweet en campagne de wereld in stuurt. Hij maakt heel duidelijk dat het nieuwe VB in niets verschilt van het oude Vlaams Blok. Dat zo iemand het parlement voor mag zitten valt met geen reglement uit te leggen.”

Na het ontslag van Kris Van Dijck trad Dewinter op als waarnemend voorzitter. Het Uitvoerend Bureau van het Vlaams parlement droeg ondertussen Wilfried Vandaele voor als nieuwe voorzitter. “Het is onbegrijpelijk dat de traditionele partijen na het debacle met Van Dijck opnieuw achter gesloten deuren over het voorzitterschap beslissen”, zegt D’Haese. “Wat we de afgelopen dagen gezien hebben is één groot voorbeeld van oude politieke cultuur. Net de N-VA die bijzonder scherp is voor het cliëntelisme van de PS blijkt het niet al te nauw te nemen met de deontologie. Bovendien moet onze fractie alles via de pers vernemen. In een gezonde democratie zou deze zaak open in het parlement besproken worden.” De PVDA roept dan ook op om het onderzoek naar de beschuldigingen tegen Van Dijck grondig te voeren.