PVDA plant zonnepanelenproces tegen Vlaamse overheid: “Compensatieregeling is totaal onvoldoende”

De PVDA onderneemt stappen tegen de Vlaamse regering voor het debacle van de terugdraaiende teller. “Wij roepen gedupeerden op om samen met ons de regering in gebreke te stellen”, zegt Vlaams volksvertegenwoordiger Tom De Meester. “Als de regering niet snel met een volledige compensatie komt, stappen wij met de gedupeerden naar de rechtbank.”

vrijdag 22 januari 2021

Nu de Vlaamse regering de details over de compensatieregeling voor eigenaars van zonnepanelen op haar website www.compensatieteller.be heeft gepubliceerd, gaat de PVDA in het tegenoffensief op www.compensatieteller.vlaanderen. “Wat de Vlaamse regering vandaag aankondigt is totaal onvoldoende”, zegt Tom De Meester. “Voor een gemiddelde installatie komt die eenmalige compensatie neer op zo’n 1.200 euro. Dat weegt niet op tegen 15 jaar het voordeel van de terugdraaiende teller zoals de Vlaamse regering beloofd had.”

“De regering pleegt dus woordbreuk door de schade van haar politieke prutswerk niet volledig te vergoeden”, gaat De Meester verder. “Wij stellen de regering daarom officieel in gebreke. Alle gedupeerden kunnen de ingebrekestelling mee ondertekenen op onze website www.compensatieteller.vlaanderen. Als de regering niet onmiddellijk op onze vraag voor een volledige compensatie ingaat, starten wij een zonnepanelenproces op voor de rechtbank.”

De Meester heeft er alle vertrouwen in dat de Vlaamse regering voor de rechtbank ongelijk krijgt. “De regering heeft duidelijk een ernstige fout gemaakt door een ongrondwettelijke regeling in te voeren en berokkent zo rechtstreeks schade aan honderdduizenden gezinnen met zonnepanelen. Fout, schade en oorzakelijk verband: daar geraakt de Vlaamse regering niet onderuit. De mensen die hun rendement zien dalen, hebben recht op een volledige schadevergoeding.”

“Dit is trouwens niet de eerste keer dat we naar de rechtbank trekken tegen een maatregel van de Vlaamse regering”, merkt De Meester op. “In 2017 hebben we de Turteltaks laten vernietigen door het Grondwettelijk Hof, waardoor gezinnen vandaag geen 100 euro extra moeten betalen op hun energiefactuur.”