We brengen de PVDA dichter bij jou en jou dichter bij de PVDA.!

Download onze app

PVDA protesteert tegen plan van Vlaamse regering om 1 op 5 bushaltes te schrappen

In 2022 zullen heel wat mensen de bushalte in hun buurt zien verdwijnen. Dat blijkt uit cijfers die Jos D’Haese, Vlaams parlementslid voor de PVDA, opvroeg bij minister Lydia Peeters. “Op basis van de gegevens die we nu hebben, blijkt dat ongeveer één halte op vijf sneuvelt”, zegt D’Haese. “In een stad als Sint-Niklaas zijn dat er meer dan 80. Als de hervorming ook de andere vervoersregio’s zo zwaar treft, zouden in Vlaanderen bijna 8000 haltes verdwijnen. De grootschalige hervorming van “basisbereikbaarheid” blijkt dus een ware kaalslag. Wij roepen de minister op om deze hervorming in te trekken en te investeren in De Lijn, zodat er een verbetering van de dienstverlening komt in plaats van deze afbraakpolitiek.”

maandag 26 april 2021

PVDA protesteert tegen plan van Vlaamse regering om 1 op 5 bushaltes te schrappen

Volgend jaar gaat het decreet “basisbereikbaarheid” in, waarbij De Lijn haar hele net ingrijpend hertekent. “Performant en vraaggestuurd”, beweert Vlaams minister van mobiliteit Lydia Peeters. De realiteit lijkt meer op een kaalslag: meer dan één op de vijf bestaande bushaltes wordt geschrapt. Dat blijkt uit cijfers die Jos D’Haese, Vlaams parlementslid voor de PVDA, opvroeg bij de minister.

Die cijfers betreffen de evolutie van het aantal haltes in vier van de vijftien vervoerregio’s: Limburg, Aalst, Mechelen en Waasland. “Gemiddeld gaat in die vier regio’s 22,3 procent van de haltes voor de bijl”, zegt D’Haese. ”In Limburg en Mechelen sneuvelen zelfs één op de vier haltes.” In de overige vervoerregio’s zijn er 8 maanden voor de ingang van basisbereikbaarheid nog steeds geen gedetailleerde plannen, maar liggen de cijfers naar alle verwachting in dezelfde lijn. In Gent bleek al eerder dat 150 bushaltes zouden verdwijnen.

“Uit deze cijfers blijkt dat geen stad of dorp gespaard blijft”, zegt D’Haese. “Dit gaat niet alleen over haltes op afgelegen plekken, maar ook in en rond centrumsteden. In Sint-Niklaas verdwijnen bijvoorbeeld meer dan 80 haltes en drie van de vier stadslijnen. Hetzelfde zien we in andere andere centrumsteden: Hasselt moet het met 190 haltes minder doen, Aalst 100, Genk 75.”

Volgens minister Peeters krijgen de mensen van wie de halte geschrapt wordt een alternatief met ‘Vervoer op Maat’: taxisystemen, deelsteps of flexbussen. D’Haese is niet overtuigd: “Dat is lang niet voor alle reizigers een alternatief. Niet iedereen kan zomaar op een deelstep springen, denk aan ouderen of mensen die slecht te been zijn. En zal een taxirit of een deelwagen evenveel kosten als een ticketje van De Lijn? Zal je daar met je abonnement gebruik van kunnen maken? Als de minister doorzet met deze plannen, zal de vervoersarmoede nog toenemen.”

“We staan voor enorme uitdagingen, waar het openbaar vervoer een belangrijke rol in kan spelen: het aanpakken van de files, maar ook van luchtvervuiling, het klimaatprobleem, stikstof en zo verder”, zegt D’Haese. “De Lijn zou daarom net aantrekkelijker gemaakt moeten worden, in plaats van één op de vijf bushaltes te schrappen. Donderdag raakte bekend dat de minister de invoering van basisbereikbaarheid met minstens enkele maanden uitstelt omwille van een juridische procedure. Wij doen haar een duidelijke oproep: maak van dit uitstel gebruik om extra middelen te voorzien voor De Lijn en zorg voor een vooruitgang van de dienstverlening, in plaats van deze afbraakpolitiek.”