PVDA reageert op laster: ‘fier op het vrijwillige engagement van onze leden en militanten’

Tijdens een uitzending van ‘C’est pas tous les jours dimanche’ op de Franstalige zender RTL werd de PVDA beschuldigd van bedreigingen, afpersing en een gebrek aan interne democratie. “Onaanvaardbare leugens”, reageert Raoul Hedebouw, PVDA volksvertegenwoordiger en woordvoerder van de linkse partij. “De verkiezingswinst van de PVDA jaagt het establishment duidelijk op de kast.”

maandag 10 juni 2019

Zondag 9 juni werd in een uitzending op de Franstalige zender RTL een lasterlijke aanval gelanceerd tegen de PVDA. Een ‘onafhankelijke journalist’ mocht er op basis van ‘anonieme getuigenissen’ een kwartier lang ongehinderd de ene onaanvaardbare beschuldiging na de andere uiten. De PVDA zou zelfs mensen uitbuiten en afpersen. “Zulke stellingen, zonder enig bewijs en weerwoord, zijn pure laster”, reageert Raoul Hedebouw, woordvoerder en volksvertegenwoordiger van de linkse partij. “Van dit soort ‘journalistiek’ zou nooit sprake zijn indien het over een traditionele partij zou gaan.”

De lasterlijke aanval kadert duidelijk in het overtuigende resultaat van authentiek links bij de verkiezingen van mei en de deelname van de PVDA aan de onderhandelingen voor het vormen van een Waalse regering. “Het establishment is bang van de doorbraak van de PVDA”, zegt Hedebouw. “Wanneer de inhoudelijke argumenten uitgeput zijn, blijft enkel het manoeuvre van een uit de lucht gegrepen lastercampagne over.”

Politieke crowdfunding

Tijdens de uitzending beschuldigde de ‘onafhankelijk journalist’ de PVDA er van dat ze bij al haar leden loonfiches of belastinguittreksels zou opvragen. “Totaal uit de lucht gegrepen”, zegt Hedebouw. “Het is simpel: elk lid van de PVDA betaalt een lidgeld van 20 euro per jaar. Leden die zich actief engageren voor onze partij kunnen er voor kiezen om meer bij te dragen. Elk financieel engagement is uiteraard een volledig vrije keuze.”

De PVDA is fier op haar uniek systeem van partijfinanciering dat steunt op de vrijwillige inzet van onze leden en militanten. “Wij hangen niet aan het geldinfuus van de overheid. Voor de verkiezingscampagne haalden wij meer dan 300.000 euro op via crowdfunding. Twee derde van onze werkingsmiddelen komt van onze leden en mandatarissen en daar zijn we fier op. De PVDA staat als enige partij in België financieel op eigen benen.”

Mandatarissen tussen de mensen

“Iets anders is dat het inderdaad niet mogelijk is om je te verrijken via een mandaat binnen de PVDA”, gaat Hedebouw verder. “Onze voorzitter, woordvoerders en verkozenen leven met een gemiddeld loon van werknemers, niet met het loon van 6.000 tot 11.000 euro per maand van de meeste politici. Dat is voor ons een gouden regel. Een manier om tussen, in plaats van boven de mensen te staan. Dat is natuurlijk de grootste bedreiging voor het politiek establishment: dat wij niet meedoen met de graaicultuur en dat wij in de praktijk tonen dat het anders kan en moet.”

Dat de PVDA haar verkozenen zou verbieden om contacten te hebben met leden van andere partijen doet Hedebouw af als absurd. “Honderden gemeenteraadsleden en leden van andere partijen kunnen getuigen dat wij met iedereen in debat en gesprek gaan. In de gemeenteraden en de parlementen en ver daarbuiten. Het is onbegrijpelijk dat dit soort beschuldigingen zonder de minste basis of het minste bewijs gelanceerd kunnen worden”, stelt Hedebouw duidelijk. “Het indianenverhaal dat de PVDA zou dreigen met het inzetten van ‘Polen’ om mensen af te persen is niet alleen totaal van de pot gerukt, maar bovenal leugenachtig en lasterlijk.”

Een grassroots partij met duizenden vrijwilligers

Ook de bewering dat de PVDA haar leden beschouwt als ‘pionnen’ is te gek voor woorden. “De PVDA telt vandaag bijna 18.000 leden. Hun inzet en engagement vormt het hart van onze partij. Hun voorstellen, ideeën en initiatieven zijn de motor van de vooruitgang van de PVDA. Samen werken we aan een betere samenleving, met zorg voor elkaar, warmte, solidariteit. Hun inzet is vrijwillig en onbaatzuchtig. Dat engagement krijg je niet door mensen bang te maken of af te persen.”

“Het is spijtig, maar niet verwonderlijk dat deze lastercampagne tegen de PVDA er net nu komt, vanuit Wallonië”, besluit Raoul Hedebouw. “De PVDA heeft een doorbraak gerealiseerd bij de verkiezingen, in heel het land, en is momenteel betrokken bij voorbereidende gesprekken voor de vorming van een Waalse regering. Blijkbaar is dat voor sommigen het moment voor een laag-bij-de-grondse lastercampagne tegen de PVDA. Wij plooien niet voor platte leugens. Wij zijn en blijven een authentiek linkse partij.”