PVDA reageert op laster: ‘fier op het vrijwillige engagement van onze leden en militanten’

Foto Solidair.

Tijdens een uitzending van ‘C’est pas tous les jours dimanche’ op de Franstalige zender RTL werd de PVDA beschuldigd van bedreigingen, afpersing en een gebrek aan interne democratie. “Onaanvaardbare leugens”, reageert Raoul Hedebouw, PVDA volksvertegenwoordiger en woordvoerder van de linkse partij. “De verkiezingswinst van de PVDA jaagt het establishment duidelijk op de kast.”

Zondag 9 juni werd in een uitzending op de Franstalige zender RTL een lasterlijke aanval gelanceerd tegen de PVDA. Een ‘onafhankelijke journalist’ mocht er op basis van ‘anonieme getuigenissen’ een kwartier lang ongehinderd de ene onaanvaardbare beschuldiging na de andere uiten. De PVDA zou zelfs mensen uitbuiten en afpersen. “Zulke stellingen, zonder enig bewijs en weerwoord, zijn pure laster”, reageert Raoul Hedebouw, woordvoerder en volksvertegenwoordiger van de linkse partij. “Van dit soort ‘journalistiek’ zou nooit sprake zijn indien het over een traditionele partij zou gaan.”

De lasterlijke aanval kadert duidelijk in het overtuigende resultaat van authentiek links bij de verkiezingen van mei en de deelname van de PVDA aan de onderhandelingen voor het vormen van een Waalse regering. “Het establishment is bang van de doorbraak van de PVDA”, zegt Hedebouw. “Wanneer de inhoudelijke argumenten uitgeput zijn, blijft enkel het manoeuvre van een uit de lucht gegrepen lastercampagne over.”

Politieke crowdfunding

Tijdens de uitzending beschuldigde de ‘onafhankelijk journalist’ de PVDA er van dat ze bij al haar leden loonfiches of belastinguittreksels zou opvragen. “Totaal uit de lucht gegrepen”, zegt Hedebouw. “Het is simpel: elk lid van de PVDA betaalt een lidgeld van 20 euro per jaar. Leden die zich actief engageren voor onze partij kunnen er voor kiezen om meer bij te dragen. Elk financieel engagement is uiteraard een volledig vrije keuze.”

De PVDA is fier op haar uniek systeem van partijfinanciering dat steunt op de vrijwillige inzet van onze leden en militanten. “Wij hangen niet aan het geldinfuus van de overheid. Voor de verkiezingscampagne haalden wij meer dan 300.000 euro op via crowdfunding. Twee derde van onze werkingsmiddelen komt van onze leden en mandatarissen en daar zijn we fier op. De PVDA staat als enige partij in België financieel op eigen benen.”

Mandatarissen tussen de mensen

“Iets anders is dat het inderdaad niet mogelijk is om je te verrijken via een mandaat binnen de PVDA”, gaat Hedebouw verder. “Onze voorzitter, woordvoerders en verkozenen leven met een gemiddeld loon van werknemers, niet met het loon van 6.000 tot 11.000 euro per maand van de meeste politici. Dat is voor ons een gouden regel. Een manier om tussen, in plaats van boven de mensen te staan. Dat is natuurlijk de grootste bedreiging voor het politiek establishment: dat wij niet meedoen met de graaicultuur en dat wij in de praktijk tonen dat het anders kan en moet.”

Dat de PVDA haar verkozenen zou verbieden om contacten te hebben met leden van andere partijen doet Hedebouw af als absurd. “Honderden gemeenteraadsleden en leden van andere partijen kunnen getuigen dat wij met iedereen in debat en gesprek gaan. In de gemeenteraden en de parlementen en ver daarbuiten. Het is onbegrijpelijk dat dit soort beschuldigingen zonder de minste basis of het minste bewijs gelanceerd kunnen worden”, stelt Hedebouw duidelijk. “Het indianenverhaal dat de PVDA zou dreigen met het inzetten van ‘Polen’ om mensen af te persen is niet alleen totaal van de pot gerukt, maar bovenal leugenachtig en lasterlijk.”

Een grassroots partij met duizenden vrijwilligers

Ook de bewering dat de PVDA haar leden beschouwt als ‘pionnen’ is te gek voor woorden. “De PVDA telt vandaag bijna 18.000 leden. Hun inzet en engagement vormt het hart van onze partij. Hun voorstellen, ideeën en initiatieven zijn de motor van de vooruitgang van de PVDA. Samen werken we aan een betere samenleving, met zorg voor elkaar, warmte, solidariteit. Hun inzet is vrijwillig en onbaatzuchtig. Dat engagement krijg je niet door mensen bang te maken of af te persen.”

“Het is spijtig, maar niet verwonderlijk dat deze lastercampagne tegen de PVDA er net nu komt, vanuit Wallonië”, besluit Raoul Hedebouw. “De PVDA heeft een doorbraak gerealiseerd bij de verkiezingen, in heel het land, en is momenteel betrokken bij voorbereidende gesprekken voor de vorming van een Waalse regering. Blijkbaar is dat voor sommigen het moment voor een laag-bij-de-grondse lastercampagne tegen de PVDA. Wij plooien niet voor platte leugens. Wij zijn en blijven een authentiek linkse partij.”

Gelieve je mail te bekijken voor een link om je account te activeren.
  • Brandon Peirce
    heeft gereageerd 2019-06-14 23:47:16 +0200
    Na 5 jaar in de partij en 1 jaar actief in een basisgroep, heb ik eindelijk besloten om militant te worden. De regels mbt het financieel engagement waren klaar en duidelijk op voorhand uitgelegd. Het principe dat niemand financieel voordeel mag genieten van zijn/haar positie in de partij is fundamenteel. Daarmee garanderen we dat PVDA-ers geen graaiers zijn en dat leden zich vrijwillig engageren uit eigen overtuiging en om de juiste redenen. Verder, ben ik op elk moment vrij om me terug te trekken als ik het niet zou zien zitten…

De verhalen van deze ‘onafhankelijke journalist’ (die de titel niet waardig is) zijn gewoon leugens!
  • Theo Aerts
    heeft gereageerd 2019-06-14 14:24:46 +0200
    Mede door de steun en de informatie van de PVDA ervaart de kiezer vandaag de dag de onderbuik en de keerzijde van het kapitalisme. De trado -partijen hoopten op een soort falalisme bij de kiezer maar het liep anders uit ! Om dat nu te gaan rechtzetten is " fake news " één van de wapens het is een jaren oude taktiek die wordt toegepast wereldwijd ! Maar helaas al gaat de leugen snel de waarheid achterhaalt ze wel !
  • Geert Vanlangendonck
    heeft gereageerd 2019-06-11 15:30:08 +0200
    Als revolutionaire partij zijn we net fier een systeem te hebben om onafhankelijk van kapitalistisch-neoliberale belanghebbenden aan politiek te kunnen doen en een onafhankelijk onderzoeksbureau te runnen. Vanzelfsprekend zijn andere partijen hier pisnijdig om en wordt een ’ onafhankelijk journalist ’ opgevoerd. Ben zelf dan ook trots als militant van PVDA om principe ’ wie niet leeft als hij denkt ,
    denkt als hij leeft ’ met systeem van bijdragen binnen de partij volmondig toe te juichen.
  • Alice Holemans
    heeft gereageerd 2019-06-11 08:38:23 +0200
    Zielig die’onafhankelijke journalist’. Ik heb het verkiezingsfonds gesteund uit vrije wil. NIEMAND kan mij dwingen steun te geven wanneer ik niet in de zaak geloof. Ondertussen draag ik de rode driehoek als symbool van antifascistisch verzet: https://rodedriehoek.be
  • Webredactie