PVDA roept minister De Sutter op om PostNL tijdelijk te sluiten

Vijf maanden na het eerste incident van kinderarbeid op de werkvloer, blijkt uit getuigenissen via Het Laatste Nieuws dat nog steeds kinderen van dertien jaar pakjes bezorgen via PostNL. Maria Vindevoghel, volksvertegenwoordiger van PVDA, eist dat het koerierbedrijf tijdelijk wordt gesloten.

woensdag 20 april 2022

PVDA roept minister De Sutter op om PostNL tijdelijk te sluiten

“Het is onaanvaardbaar dat in een van de rijkste landen van de wereld pakjes worden verdeeld door dertienjarige kinderen aan vijf euro per uur”, zegt Maria Vindevoghel. “Vijf maanden geleden zei minister De Sutter dat zulke praktijken moeten stoppen, maar haar beleid volstaat niet. Met krokodillentranen van een minister zijn we niets, er moeten maatregelen komen die verandering afdwingen.”

Uit de nieuwe getuigenissen blijken de wanpraktijken nog steeds schering en inslag. De PVDA vraagt nu om alle Belgische vestigingen van PostNL tijdelijk te sluiten. Daarbij vragen we dat de werknemers een vergoeding krijgen van PostNL bovenop de technische werkloosheid zodat zij geen loonverlies lijden en de dupe zouden zijn van het wanbeleid van de directie.”

“De regering moet strenge sancties nemen als signaal naar de hele koeriersector. De voorgestelde taskforce dreigt een praatbarak te worden, waarbij we in een situatie verzanden waar andere koerierbedrijven er ook meer de kantjes van af gaan lopen”, kadert Vindevoghel. Pas als PostNL kan bewijzen dat het met alle sociale wetgeving in orde is, kan er weer gesproken worden om weer open te gaan.

“Als een voedingsbedrijf niet in orde is met voedselveiligheid gaat het bedrijf dicht, zoals onlangs gebeurde bij Ferrero omdat er salmonella werd aangetroffen. Een zelfde logica kan ook gelden als de directie de sociale werkomstandigheden niet kan verzekeren”, stelt Maria Vindevoghel. Andere private koerierbedrijven of bpost kunnen tijdelijk de pakjesbezorging overnemen.

Daarnaast moet de minister in hoogdringendheid de postwet verstrengen in samenspraak met de vakbonden om erna snel te laten stemmen in het parlement. PVDA vraagt dat koerierbedrijven verplicht worden om een minimum van 70% pakjesbezorgers vast in dienst te nemen. Vandaag wordt die logica al gehanteerd bij koerierbedrijf DHL International via hun bedrijfs-cao waarbij de vakbondsdelegatie de controle uitoefent. We vragen die maatregel nu door te voeren op sectorniveau voor alle koerierbedrijven. Door meer werknemers vast in dienst te nemen, vermijd je praktijken die voornamelijk gebeuren bij onderaannemers die zich kapot concurreren.

“Het gaat hier niet om een sector die het moeilijk heeft”, besluit Maria Vindevoghel. “Op een omzet van 126 miljoen in België, maakte PostNL vorig jaar 10,53 miljoen euro winst na belastingen, waarvan 6 miljoen werd uitgekeerd als dividend. Het deel dat naar de lonen gaat wordt kleiner bij PostNL. Die evolutie moeten we omdraaien.”