PVDA roept regering op om wet sancties langdurig zieken in te trekken

Deze namiddag stemt het federale parlement over de sancties voor langdurig zieken. Minister van Sociale Zaken Frank Vandenbroucke (Vooruit) wil hen voortaan boetes kunnen opleggen van 35 euro en meer per maand. Hevig oppositiewerk van de PVDA tilde de plenaire stemming over de zomer. De linkse partij benadrukt dat deze financiële bestraffing kwetsbare gezinnen zal treffen, en roept de regering op de sancties in te trekken.

donderdag 22 september 2022

PVDA roept regering op om wet sancties langdurig zieken in te trekken

PVDA-volksvertegenwoordiger Sofie Merckx: “Al sinds de aankondiging van de sancties vorig najaar herhalen wij dat deze sancties onrechtvaardig en nutteloos zijn. Ze culpabiliseren zieke werknemers, terwijl ziekmakende jobs de echte oorzaak zijn van de alarmerende ziektecijfers. We staan hierin niet alleen. Vakbonden, mutualiteiten, patiëntenverenigingen en diverse experts zeggen dit al jaren en blijven het herhalen.”

“Ondertussen zitten we midden in een energiecrisis, met facturen die tot tien keer hoger zijn. De sancties waren al een slecht idee, maar in deze context is het volstrekt onverantwoord om ze nog door te voeren. Kwetsbare gezinnen zullen 35 euro en meer per maand verliezen.”

“In plaats van de langdurig zieken te straffen, zou de regering beter de ziekmakende jobs afschaffen. Duizenden zieke werknemers riskeren vanaf volgend jaar sancties. Terwijl de regering maar één procent van alle bedrijven wil controleren op een ‘bovenmaats aantal langdurig zieken’. Dat is de omgekeerde wereld.”