PVDA schiet Vlaams klimaatplan af: “Dit is geen klimaatplan, dit is pestbeleid”

Het klimaatplan dat de Vlaamse regering vandaag voorstelt is asociaal en inefficiënt volgens de linkse oppositiepartij PVDA. “Verplichten en verbieden voor gewone mensen, de subsidiekraan openzetten naar het grootbedrijf en ondertussen zelf elke verantwoordelijkheid ontlopen: ziedaar het Vlaams klimaatbeleid”, reageert Jos D’Haese, Vlaams parlementslid voor de PVDA, vanop de klimaattop in Glasgow. “Waar blijven de maatregelen voor een beter openbaar vervoer, publieke hernieuwbare energie en bindende normen voor de grote vervuilers?”

donderdag 4 november 2021

De Vlaamse regering besliste vandaag om binnenkort alleen nog elektrische wagens toe te laten, een verbod op verwarmen met gas in nieuwe gebouwen te voeren vanaf 2026 en een snelle energierenovatie van oude woningen te verplichten. Maatregelen die op weinig applaus kunnen rekenen bij de linkse oppositiepartij PVDA. “Er is veel meer ambitie nodig in het Vlaams klimaatbeleid, maar met deze plannen slaat de regering compleet de verkeerde richting in”, zegt Jos D’Haese. “Terwijl de regering zelf haar verantwoordelijkheid ontloopt, schuift ze de factuur volledig door naar de burger. Dat elitaire klimaatbeleid is niet alleen asociaal, maar ook bijzonder inefficiënt.”

“Hoe kunnen gewone werkende mensen die hun woning stap per stap en naargelang er budget vrijkomt renoveren, voldoen aan die voorstellen van Demir?”, vraagt D’Haese zich af. “Zeker wanneer ze ondertussen hun wagen moeten vervangen door een peperduur elektrisch exemplaar? Ik vraag mij af in welke wereld de ministers die dat soort maatregelen nemen eigenlijk leven. Zeker als je ziet dat de subsidiekraan naar het grootbedrijf ondertussen open blijft staan.”

“Blijkbaar vraagt niemand van die ministers zich af welke maatregelen de regering zelf kan nemen om een sociaal rechtvaardig klimaatbeleid te voeren”, zegt D’Haese. “De lijst met mogelijkheden is nochtans lang. Investeren in een betere dienstverlening, meer aanbod, stiptheid en doorstroming bij ons openbaar vervoer. Eindelijk de budgetten vrijmaken om de busvloot van De Lijn te vergroenen. Ambitieuze maatregelen om gezinnen te ondersteunen bij renovaties, bijvoorbeeld door de kosten voor te schieten en af te betalen via de verlaagde energiefactuur. Werk maken van publieke hernieuwbare energie. En bindende normen voor de grote vervuilers. Dat zijn stuk voor stuk maatregelen die een grote impact hebben op onze uitstoot en mensen vooruit helpen in plaats van ze op kosten te jagen.”

“De tijd dringt”, besluit D’Haese. “De tijd om ambitieuze maatregelen te nemen om het klimaat te redden. Maar ook om een beleid te voeren dat mensen mobiliseert voor het klimaat, in plaats van ze weg te duwen met taksen en regeltjes. Met de PVDA zijn we ervan overtuigd dat alleen een sociaal rechtvaardig klimaatbeleid een oplossing biedt voor de leefbaarheid van de planeet. De plannen van de Vlaamse regering zijn exact het omgekeerde van wat we nodig hebben.”