PVDA start campagne voor het behoud van stadsbussen in Sint-Niklaas

De PVDA start een postkaartencampagne tegen de beslissing om de stadsbussen in Sint-Niklaas af te schaffen zijn. “Door de vier stadslijnen te vervangen door één lijn, wordt het openbaar vervoersnet in de stad een Zwitserse kaas met grote graten,” stelt PVDA gemeenteraadslid Jef Maes. “Het vervoersplan van Sint-Niklaas is tekenend voor wat de Vlaamse regering voor De Lijn in petto heeft”, zegt Vlaams PVDA-parlementslid Jos D’Haese. “Niet meer en beter openbaar vervoer, maar het afbreken van de publieke dienstverlening.”

donderdag 27 augustus 2020

PVDA start campagne voor het behoud van stadsbussen in Sint-Niklaas

“Zonder stadsbussen is ons openbaar vervoer een Zwitserse kaas met grote gaten”

Uit de plannen van de vervoerregio Waasland blijkt dat de vier lijnen van het stadsbusnet worden afgeschaft en vervangen door één stadslijn. Cijfers van de PVDA tonen nochtans aan dat meer dan 3.000 mensen regelmatig het stadsbusnet gebruiken. “Het openbaar vervoer in onze stad wordt een Zwitserse kaas met grote gaten”, zegt PVDA-gemeenteraadslid Jef Maes. In niet minder dan acht buurten wordt een buslijn afgeschaft. In die wijken, waar vaak veel 60-plussers wonen zal vanaf 2022 geen bus meer rijden. In de Clementwijk, de Don Boscowijk, het Fabiolapark en de Elisabethwijk zullen de stadsbussen niet meer passeren. "Het verbaast mij dat het stadsbestuur, inclusief Groen, dit afbouwplan ‘een mooi plan’ noemt”, zegt Maes.

De PVDA pleit voor een fijnmazig busnet dat alle wijken verbindt met de belangrijkste plekken in de stad. “Dit plan wordt pas over een jaar ingevoerd”, legt Maes uit. “Er is dus nog tijd om het anders aan te pakken. Op de commissie mobiliteit beloofde schepen Hanssens te zoeken naar oplossingen voor de acht buurten zonder bus. Wat ook de uitkomst is, het dreigt een onoverzichtelijk kluwen te worden. Het stadsbusnet is al 17 jaar in gebruik en bij heel wat mensen gekend. Met de nieuwe plannen is er geen duidelijkheid. en komen er heel wat meer overstapplaatsen, waardoor het openbaar vervoer veel minder aantrekkelijk wordt.”

“Tot vorige maand werd gezwaaid met “vervoer op maat” als de oplossing voor de afgeschafte lijnen”, gaat Maes verder. “Flixbussen, collectieve taxi’s en dergelijke zouden alle problemen oplossen. Maar nu blijkt dat het enige dat de stad voorziet een systeem van deelfietsen is. Alsof oudere mensen of gezinnen zullen overstappen van de bus naar een deelfiets.”

“Het systeem dat men voor ogen heeft zijn de Blue-bikes van de NMBS”, aldus Maes. “Maar die fietsen staan vandaag al aan het station. Dat is dus niets nieuws. Het stadsbestuur probeert het plan te verkopen als een forse verbetering. De enige vooruitgang zit in de verhoging van de frequentie van de verbindingen met sommige deelgemeenten. Een punt dat we met de PVDA toejuichen. De inwoners van de deelgemeenten zullen dus makkelijker in Sint-Niklaas-centrum geraken. Maar eens daar hebben ze een kleiner aanbod dan vandaag. En dus zullen veel van hen nog steeds de auto nemen om op hun eindbestemming te geraken.”

Het nieuwe vervoersplan van Sint-Niklaas is volgens Vlaams parlementslid Jos D’Haese tekenend voor de nieuwe koers die De Lijn van de Vlaamse regering moet varen. “De minister heeft het steevast over een ‘performant, vraaggestuurd openbaar vervoer’”, zegt D’Haese. Maar in de praktijk zien we dat overal belangrijke lijnen geschrapt worden, terwijl er amper iets voor in de plaats komt. Dit is geen beter openbaar vervoer, maar de afbraak van onze publieke dienstverlening.”

De PVDA pleit voor meer en kleinere elektrische stadsbussen. “Als de Lijn vasthoudt aan dit plan, dan moet de stad zelf het initiatief nemen om een stadsnet op poten te zetten. Ten eerste om de basismobiliteit van iedereen te garanderen, zeker de ouderen. Ten tweede om de stad leefbaar te houden, files te verminderen en de luchtkwaliteit te verbeteren,” besluit Maes. Hij zal op de komende gemeenteraad voorstellen om hierover een studie op te starten en pleit voor een openbaar vervoerplan voor de stad van de toekomst. “Als we deze studie nu niet maken, dan missen we een kans om onze stad op de toekomst voor te bereiden.”

Ondertussen geeft de PVDA een nieuwe start aan haar petitiecampagne waarmee ze al meer dan duizend handtekeningen heeft verzameld voor het behoud van het stadsbusnet. Deze campagne zal nu gevoerd worden onder de vorm van een coronaproof postkaartenactie en een coronaproof petitieactie voor het behoud van de stadsbussen.

Teken hier de petitie.