PVDA steunt kritisch en emanciperend middenveld tegenover aanval N-VA

Een indrukwekkende verzameling middenveldorganisaties trekt vandaag met een open brief aan de alarmbel. Ze vrezen dat de N-VA het middenveld wil ‘slopen’. De PVDA sluit zich aan bij het protest van de 78 organisaties die waarschuwen dat ze door de nieuwe Vlaamse regering buitenspel zullen worden gezet en financieel drooggelegd. We pleiten voor een structurele erkenning en transparante financiering van de basiswerking van middenveldorganisaties en ngo’s.

woensdag 4 september 2019

PVDA steunt kritisch en emanciperend middenveld tegenover aanval N-VA

De mutualiteiten lagen al onder vuur, de onderwijskoepels moesten het ontgelden en minderhedenorganisaties zagen hun overheidssteun op de helling gezet. Nu wil de N-VA naar verluidt ook de armoedeorganisaties fusioneren, in naam van ‘efficiëntie’. “Het is echter niet het werk van die organisaties dat niet efficiënt is, maar het armoedebeleid van de Vlaamse regering dat faliekant gebuisd is”, zegt Jos D’Haese, fractievoorzitter van de PVDA in het Vlaams Parlement. “De N-VA wil gewoon de kritiek op haar beleid in de kiem smoren, In plaats van een prioriteit te maken van armoedebestrijding.”

“Jambon maakt hier duidelijk wat hij bedoelt met de toepassing van het ‘primaat van de politiek’”, gaat D’Haese verder. “Wie de meerderheid haalt, moet blijkbaar volledig carte blanche krijgen, zonder tegenstem. De N-VA wil democratie beperken tot om de vijf jaar een bolletje kleuren. In die visie is er geen plaats voor een kritisch middenveld, dat kwetsbare mensen een stem geeft en hen emancipeert. Zeker niet nu de onderhandelaars drie versnellingen hoger schakelen met hun asociale, discriminerende en elitaire plannen. Het is de N-VA immers al langer een doorn in het oog dat het middenveld opkomt tegen de sociale afbraak die de partij organiseert.”

Volgens de PVDA wil Jambon daarom van het middenveld een verlengstuk van de overheid maken. “Loyaal en uitvoerend, dat is hoe de N-VA het middenveld ziet”, zegt D’Haese. “En dus ontnemen ze het haar autonomie. Jambon wil het middenveld monddood maken: financieel, door haar subsidies af te nemen en structureel door organisaties tot gecontroleerde semipublieke instellingen te maken. Dit is een ernstige aanval op het emancipatorische en kritische middenveld”, reageert Jos D’Haese, fractievoorzitter van de PVDA in het Vlaams Parlement.

“Met de aanval op het Minderhedenforum en het intercultureel middenveld holt de N-VA het Vlaams Belang achterna”, gaat D’Haese verder. “Dat had op 3 juni 2019 nog gepleit om alle steun aan etnisch-culturele federaties af te schaffen, terwijl deze overbevraagde organisaties net meer financiering nodig hebben. Het is absurd om te stellen dat die organisaties integratie zouden bemoeilijken. Zij zijn net bezig met beleidsparticipatie, emanciperende werking, ouderparticipatie, enzovoort, terwijl elders dit soort integratiewerking systematische wordt afgebouwd. De N-VA wil helemaal geen inclusieve samenleving, maar kiest voor uitsluiting en confrontatie.”

“Democratie is meer dan om de vijf jaar een bolletje kleuren”, reageert Jos D’Haese, fractievoorzitter van de PVDA in het Vlaams parlement. “Een kritisch en emanciperend middenveld is een essentiële pijler van de democratie. Het is onbegrijpelijk dat de CD&V en Open VLD zich in deze antidemocratische démarches laten meeslepen.”

De PVDA spreekt dan ook haar solidariteit uit met het middenveld. “Dit is een ernstige aanval op de democratie en de mensenrechten in Vlaanderen”, zegt D’Haese. “Het middenveld kan op onze steun rekenen in haar protest tegen deze plannen en voor een breed democratisch speelveld dat mensen versterkt. Middenveldorganisaties hebben recht op onafhankelijkheid om hun kritische rol te kunnen spelen. Structurele erkenning en een transparante, stabiele financiering is daarvoor essentieel.”