PVDA steunt onderzoek naar oorlogsmisdaden in Oekraïne, maar wil geen sancties die de werkende klasse treffen

Op woensdag 13 juli werden in het Vlaams parlement twee resoluties gestemd. Een resolutie van de PVDA, die een onderzoek vraagt naar oorlogsmisdaden in Oekraïne, Jemen en Palestina werd weggestemd. De resolutie van meerderheidspartijen N-VA, CD&V en Open VLD werd wel goedgekeurd. Daarin wordt enkel gesproken over Oekraïne en gepleit voor het verderzetten van de Europese sancties. De PVDA onthield zich voor deze resolutie van twee maten en twee gewichten, die de torenhoge brandstofprijzen hier en in de rest van de wereld verder dreigt op te drijven.

woensdag 13 juli 2022

De resolutie van de meerderheidspartijen “roept Europa op om de sancties tegen de Russische Federatie voort te zetten.” Het verderzetten van een olie- en gasboycot naar aanleiding van de oorlog in Oekraïne zal de prijzen alleen maar doen toenemen. Benzine en diesel kosten vandaag al meer dan 2 euro per liter en dat zou naar 3 euro per liter kunnen gaan. Energiefacturen zijn onbetaalbaar geworden en ook de prijs van een volle winkelkar is sterk gestegen. Sancties treffen wel de werkende klasse, maar raken Poetin en andere Russische oligarchen niet. Integendeel: de Russische oorlogskas wordt gespijsd door de stijgende olie- en gasprijzen. Terwijl Europa voor een recessie staat, kondigde Rusland op 12 juli nog een nieuw handelsoverschot van 70 miljard euro aan door het aanboren van nieuwe markten als China en India.

De PVDA steunt de vraag om de oorlogsmisdaden die Rusland in Oekraïne begaat te onderzoeken. De PVDA is, uiteraard, een voorstander om oorlogsmisdaden, overal ter wereld, te laten onderzoeken en indien nodig ook te bestraffen. Het Internationaal Strafhof kondigde trouwens al zo’n onderzoek aan. Waar de PVDA het echter niet mee eens is, is dat de meerderheidspartijen de aanklacht van Russische oorlogsmisdaden gebruikt om inefficiënte en asociale sancties te legitimeren. Daarom stelde de PVDA een eigen resolutie op, zonder sancties.

Daarnaast opent de PVDA in zijn eigen resolutie ook de deur om in andere landen, zoals Jemen en Palestina, oorlogsmisdaden te onderzoeken. De linkse partij baseert zich daarvoor op uitgebreid onderzoek van de Verenigde Naties (VN) over mogelijke oorlogsmisdaden en schendingen van de mensenrechten. In het Zuiden zijn er verschillende landen die het hypocriet vinden dat Westerse landen zich nooit uitspreken over zulke conflicten en dat ze sancties en onderzoek naar oorlogsmisdaden enkel bovenhalen wanneer het hen goed uitkomt. De resolutie van de PVDA werd weggestemd door de meerderheid.

“We kunnen niet voor een resolutie stemmen die als doel heeft om de desastreuze sanctiepolitiek te rechtvaardigen en die daarbij de ogen sluit voor de oorlogsmisdaden die Westerse bondgenoten begaan in de rest van de wereld”, zegt Jos D’Haese, fractieleider van de PVDA. “De sancties missen bovendien hun effect: de oorlog woedt verder en de stijgende olie- en gasprijzen spijzen de Russische oorlogskas.”