PVDA teleurgesteld dat Premier De Croo op de rem blijft staan voor het opheffen van de vaccinpatenten

Vanmiddag in de Kamer toonde eerste minister Alexander De Croo zich nog niet overtuigd van het belang en de urgentie om de vaccinpatenten op te heffen. “Nu zélfs de Verenigde Staten en ook verschillende Europese landen het voorstel beginnen steunen, staat ons land stilletjes aan alleen in haar verzet tegen de opheffing van de patentbescherming”, reageert PVDA-volksvertegenwoordigster Sofie Merckx. De linkse partij wil het debat snel verder zetten en vraagt een spoedbehandeling van haar resolutie die later deze namiddag in overweging wordt genomen in de Kamer. “De regering moet stoppen met uitvluchten zoeken en in actie schieten. De gezondheid van de mensen moet eindelijk voorrang krijgen op de winst van Big Pharma"

donderdag 6 mei 2021

Tijdens het vragenuurtje in de Kamer vroeg Sofie Merckx een duidelijk standpunt van de federale regering vóór het opheffen van de vaccinpatenten. “Het antwoord was bijzonder teleurstellend. De eerste minister zet de handrem op en trekt nog steeds het nut van de maatregel in vraag. Hij verschuilt zich achter een reeks argumenten die ondertussen al lang weerlegd zijn. Iedereen is het erover eens dat het opheffen van de patenten het eerste en voornaamste obstakel is dat nu dringend uit de weg moet worden geruimd. De federale regering blijft echter zwichten voor de druk van de farma-lobby die haar macht niet uit handen wil geven”.

De linkse partij ziet hoe de druk van de populaire mobilisatie wereldwijd al verschillende regeringen deed plooien. “Het feit dat de Amerikaanse regering na maandenlange blokkering gisteren tóch haar standpunt herzag, is een belangrijke overwinning die te danken is aan de volgehouden populaire mobilisatie van onderuit, in de VS en wereldwijd. De meer dan 185.000 handtekeningen voor het Europees Burgerinitiatief ‘No profit on Pandemic’ deed ook al een aantal Europese landen van mening veranderen. De positie van ons land wordt steeds meer onhoudbaar”, aldus Sofie Merckx.

De PVDA-volksvertegenwoordigster wil de druk verder aanhouden. “Straks staat een nieuwe resolutie van ons op de agenda. We gaan hierbij een stemming vragen voor een spoedbehandeling. De tijd van mooie beloften en vage engagementen is voorbij, het is nu dringend tijd voor concrete acties”, besluit Sofie Merckx.