PVDA teleurgesteld over aanbevelingen coronacommissie: “Olifant heeft een muis gebaard”

De PVDA reageert scherp op de aanbevelingen van de coronacommissie die de aanpak van de coronacrisis in de woonzorgcentra en het contactonderzoek moest evalueren. “De olifant heeft een muis gebaard”, stelt PVDA-fractieleider Jos D’Haese.

vrijdag 24 juli 2020

“De fouten uit de eerste golf worden onder de mat geschoven en deze aanbevelingen zullen niet volstaan om de tweede golf met meer daadkracht aan te pakken. Het personeel en de bewoners in de woonzorgcentra hebben niets aan vage beloftes, zij hebben de echte ondersteuning nodig. Dit zijn tandeloze conclusies. De meerderheidspartijen hebben het met sp.a en Groen op een akkoordje gegooid, zonder de PVDA zelfs maar te betrekken.”

De coronacommissie besloot wekenlange hoorzittingen en discussies met een resolutie met 95 aanbevelingen, gesteund door de meerderheidspartijen en sp.a en Groen. De resolutie is voor de PVDA ruim onvoldoende. “Het lijkt wel alsof er geen 3.000 mensen gestorven zijn in de woonzorgcentra”, zegt Jos D’Haese, fractieleider van de PVDA in het Vlaams Parlement. “Er wordt met geen woord gerept over het zorgpersoneel dat in de steek werd gelaten. Geen woord over het too little, too late beleid waar minister Wouter Beke voor verantwoordelijk was. Wie geen lessen trekt uit het verleden, zal in de toekomst dezelfde fouten opnieuw maken. Terwijl de tweede golf van coronabesmettingen opsteekt, staat er geen woord over de vaststelling dat de regering opnieuw achter de feiten aanloopt.”

Eenheid van commando

‘Eenheid van commando’, dat is wat alle experten vandaag vragen om efficiënter beleid te kunnen voeren. “We moeten bevoegdheden samenbrengen en ervoor zorgen dat er één kapitein is op het schip”, zegt D’Haese. “Maar wat wordt er voorgesteld? Meer versnippering: een eigen gevalsdefinitie in Vlaanderen, bijvoorbeeld. De oplossing voor de versnippering is niet meer versnippering. Integendeel, er is nood aan een centraal commando om de coronacrisis aan te pakken in de woonzorgcentra, op federaal niveau”, stelt D’Haese.

Contactonderzoek

Volgens D’Haese gaan de aanbevelingen over de mank lopende contact tracing niet ver genoeg. “De Vlaamse regering heeft gekozen om contacten op te sporen vanuit commerciële callcentra, maar dat werkt niet. Voor contact tracing is vertrouwen nodig en kennis van het terrein. Dat is wel mogelijk in de eerste lijn, in samenwerking met de huisartsen. Maar daar bewijst de resolutie enkel lippendienst aan, er wordt niet gevraagd om middelen en personeel om die lokale contact tracing mogelijk te maken. De tweede golf is volop bezig, we hebben echt geen tijd te verliezen om dat contactonderzoek performant te maken.”

Meer zorgpersoneel

De resolutie heeft volgens de PVDA ook te weinig aandacht voor de noden van het zorgpersoneel. “Volgens dit compromis zou er pas in 2021 extra personeel moeten komen in de woonzorgcentra. Dat is een slag in het gezicht van de duizenden helden van de zorg. Daarmee zeg je eigenlijk dat ze tijdens de tweede golf opnieuw zullen moeten roeien met de riemen die ze hebben. Hoe je dat kan concluderen uit wat de voorbije vier maanden gebeurd is, is mij een raadsel. Die mensen zijn uitgeput. Er is geen versterking nodig binnen een half jaar of later, maar nu”, stelt D’Haese.

Akkoordje achter de schermen

D’Haese betreurt ten slotte de manier waarop de aanbevelingen tot stand zijn gekomen: “Wij zijn niet betrokken bij het opstellen van de finale aanbevelingen. Hun finale ontwerp werd bovendien eerder aan de pers gecommuniceerd dan aan de leden van de commissie. Van een gebrek aan respect voor het parlement gesproken. Wekenlang werd er in de commissie collectief gewerkt aan een evaluatie van de aanpak van de coronacrisis, maar als puntje bij paaltje komt, kiezen de traditionele partijen ervoor om het achter de schermen op een akkoordje te gooien. Aan dat spelletje doet de PVDA niet mee”, besluit D’Haese.