PVDA trekt aan alarmbel: “Er worden te weinig nieuwe artsen opgeleid”

Vandaag, op de dag van het Franstalige toegangsexamen, voeren de PVDA en Geneeskunde voor het Volk een symbolische actie in Vilvoorde en Anderlecht, twee gemeenten waar het met het vergrootglas zoeken is naar een huisarts. De PVDA vindt het onbegrijpelijk dat ondanks het huisartsentekort de regeringen de instroom van het aantal artsen blijft beperken met toelatingsexamens.

zaterdag 27 augustus 2022

PVDA trekt aan alarmbel: “Er worden te weinig nieuwe artsen opgeleid”

De druk op huisartsen is al enorm, en het tekort neemt gestaag toe. “Ongeveer drie op de vier gemeenten in Vlaanderen en een op de twee in Wallonië zijn officieel ‘huisartsarm’, ook Brussel blijft niet gespaard”, vertelt Sofie Merckx, huisarts en PVDA-fractieleidster in de Kamer.

In 2020 waren er in de gemeente Vilvoorde slechts 21 huisartsen actief, dit terwijl de gemeente er minstens 40 nodig heeft. Overal botsen nieuwe inwoners op een patiëntenstop, het probleem bestaat ondertussen in bijna alle huisartsenkringen van Vlaanderen en Brussel. Doordat de Vilvoordenaars maar geen huisarts vinden, gaan steeds meer patiënten noodgedwongen bij de spoedafdeling van het Jan Portaelsziekenhuis aankloppen.

Het probleem zal de komende vijf jaar nog verergeren. Ongeveer een derde van de Belgische huisartsen is ouder dan 65 jaar, bijna de helft meer dan 55 jaar. Dat probleem merken ze ook in Anderlecht, daar zal het tekort enkel nog toenemen doordat Anderlecht bij de oudste huisartsen van Brussel heeft. Want wie zal hen vervangen?

“Ondanks de tekorten aan huisartsen in heel het land, blijven de regeringen ervoor kiezen het aantal nieuwe artsen te beperken”, stelt Sofie Merckx. Dat doen ze door middel van de toelatingsexamens, waarvan de tweede sessie voor de Franstalige studenten vandaag plaatsvindt. Op de eerste sessie in juli slaagden maar 333 op 5.486 deelnemers, voor 989 beschikbare plaatsen. In Vlaanderen, waar sinds enkele jaren geen tweede sessie meer bestaat, werden in juli de 1.276 beste studenten op 4.643 geselecteerd.

De PVDA ging na hoeveel extra huisartsen we met dit aantal geneeskundestudenten kunnen verwachten binnen enkele jaren. Dit aantal is ruim onvoldoende als we het vergelijken met het aantal huisartsen dat nodig zal zijn om aan de federale norm te raken van 9 huisartsen per 10.000 inwoners in elke gemeente.

Sofie Merckx stelt zich vragen bij de werking van de federale Planningscommissie, die het aantal nieuwe Riziv-nummers per jaar bepaalt. “Het aantal nieuwe artsen die mogen opgeleid worden van onze minister, is gewoon te laag. De Planningscommissie gaat in de eerste plaats uit van een behoud van het status quo, in plaats van te vertrekken van een behoefte-analyse die bekijkt hoeveel huisartsen we nodig hebben in onze maatschappij. Er is een fundamenteel probleem met het huidige systeem van contingentering, we moeten onze visie op de opleiding van artsen en de organisatie van onze huisartsgeneeskunde volledig herdenken.”

“Het is absurd dat de politiek ervoor kiest enthousiaste studenten een toekomst in de geneeskunde te ontzeggen, terwijl overal in het land patiënten het steeds moeilijker krijgen om een huisarts te vinden en de huisartsen overstelpt worden met werk”, stelt Merckx. “Als de regeringen zo verder doen heb je binnenkort een vergrootglas nodig om een huisarts te vinden. Het wordt hoog tijd dat de regeringen in dit land de signalen van op het terrein serieus nemen. Het beleid moet vertrekken vanuit de noden van de bevolking en de zorgverleners. Als ze dat zouden doen, dan zouden ze besluiten dat het achterhaald is om het aantal artsen te blijven beperken.”