PVDA trekt met rode “geuzenstrepen” naar de kiezer

“Verover de stad”. Dat wordt de slogan van de PVDA in de grote steden. PVDA-voorzitter Peter Mertens trapte de campagne op gang in Antwerpen, met twee rode geuzenstrepen op de wang. “We hebben rebellen nodig met een groot hart.”

donderdag 9 augustus 2018

PVDA-voorzitter Peter Mertens, ook lijsttrekker in Antwerpen, pakte op het volkse De Coninckplein in Antwerpen uit met een opvallende verkiezingsaffiche. “Wij staan hier vandaag buiten, op het openbaar domein, op een plein, op de Speakers’ Corner van ’t Koningspleintje, omdat daar de democratie is geboren. En vanop die Speakers’ Corner zeggen wij: “Sinjoren, herover de stad, het is uw stad, niet die van projectontwikkelaars, haatzaaiers of achterkameraars.”

Op de affiche wordt de PVDA-voorzitter afgebeeld met twee rode strepen op het gezicht. “Geuzenstrepen”, lacht Peter Mertens. “Een eerste rode geuzenstreep om halt te roepen. Halt aan de toenemende armoede, de toenemende woningprijzen, de toenemende luchtvervuiling en de toenemende haatspraak. En een tweede rode geuzenstreep om een alternatief te bieden. Om een stad op mensenmaat te claimen, een stad met een groot hart, met leefbare buurten, met betaalbare woningen, met gezonde lucht en diversiteit.”

“Het is tijd om de stad terug te veroveren op projectontwikkelaars, haatzaaiers en achterkameraars”, zegt Mertens. “Volgens Bart De Wever gaat het goed in Antwerpen. Heel goed zelfs. Ja, sommigen hebben nog nooit zoveel cocaïne gesnoven en poen geschept als de laatste jaren. Maar de kinderarmoede is nog nooit zo groot geweest. Eén op vier baby’s in Antwerpen wordt in armoede geboren.”

Doorbreken in de centrumsteden

De PVDA mikt bij de gemeenteraadsverkiezingen op een doorbraak in de grote centrumsteden. De komende dagen lanceert de partij in alle provinciehoofdsteden gelijkaardige campagne-affiches. “Of het nu Gent, Leuven of Luik is: de armoede neemt overal toe en de woningprijzen blijven maar stijgen. Daarom zeggen we: verover de stad. De stad is van ons, van de bevolking, niet van projectwikkelaars, achterkamer-politici en haatzaaiers.”

De PVDA wil een beweging op gang brengen van onderuit. “In deze tijden van verrechtsing en ontmenselijking moét je wel een rebel worden. Wij zijn rebellen met een groot hart – én met een rood hart. Wij willen een leefbare stad op mensenmaat.” De PVDA wil in de grote steden vooral inzetten op de strijd tegen armoede en voor betaalbaar wonen.

Nooit was een stem voor de PVDA zo nuttig als vandaag, aldus Mertens. “Niet alleen in oktober, maar ook volgend jaar voor de Vlaamse en federale verkiezingen, voor de pensioenen en de pensioenstrijd, en voor het recht op werkbaar werk in plaats van snertjobs en flexi-jobs. Wij zijn de geuzen van vandaag.”

De PVDA trapt de verkiezingscampagne niet toevallig af in Antwerpen. “Iedereen kijkt naar Antwerpen. Kantelt de stad straks naar links of rechts? Wij willen Antwerpen naar links doen kantelen. De PVDA is het gewicht die de weegschaal naar de juiste kant doet kantelen. Dat is van groot belang. Bart De Wever heeft het zelf gezegd: als Antwerpen in oktober naar links kantelt, met de PVDA erbij, dan zal volgend jaar ook de Vlaamse en de federale regering naar links kantelen.”