PVDA verheugd over akkoord noodfonds dat 4.000 jobs oplevert voor zorgsector

Foto Solidair, Karina Brys

Deze namiddag neemt de Kamer het wetsvoorstel in overweging dat 402 miljoen euro vrijmaakt voor de gezondheidszorg. “Hiermee bestendigen we de financiering van het het noodfonds voor de zorgsector, dat eind 2019 op initiatief van de PVDA werd opgericht”, zegt PVDA-voorzitter en federaal volksvertegenwoordiger Peter Mertens. “Het is een mooie overwinning voor het zorgpersoneel dat maandenlang heeft actiegevoerd.”

Het eindelijk vrijmaken van die 402 miljoen toont goed aan hoe de sociale strijd de lijnen op politiek vlak in beweging kan brengen.

“In juli 2019 dienden we met de PVDA voor het eerst een voorstel in om zo’n noodfonds voor de zorgsector op te richten”, vertelt Peter Mertens. “We brachten op die manier de eisen van de witte woede het parlement binnen. We steunden daarmee het zorgpersoneel dat al wekenlang in actie was. Ons eerste voorstel werd verworpen in de Kamer. Maar het zorgpersoneel liet zich niet ontmoedigen en ging door met hun acties. Toen we ons voorstel in oktober opnieuw indienden, werd het wel aanvaard. De verdere druk van het terrein heeft deze belangrijk doorbraak mogelijk gemaakt.”

Met de vrijgemaakte sommen kunnen nu 4.000 jobs worden gecreëerd. “Deze bijkomende jobs zijn hard nodig om de zware werkdruk van verplegers en verpleegsters te verlichten. De coronacrisis heeft die noden alleen maar vergroot. Al heel lang vraagt het zorgpersoneel terecht meer aandacht voor hun moeilijke werkomstandigheden. Het was de hoogste tijd om te reageren met structurele maatregelen”, aldus Peter Mertens.

Begin dit jaar werd al een eerste schijf van 67 miljoen euro vrijgegeven. Met het wetsvoorstel dat vandaag op tafel ligt en door de PVDA mee werd uitgewerkt, wordt deze financiering nu bestendigd. “We verheugen ons hierover, maar het werk is niet af, want we weten dat het niet volstaat. Het zorgpersoneel blijft terecht actievoeren om aanvullende maatregelen en een echte herwaardering van hun beroep te eisen. Ze kunnen erop rekenen dat de PVDA hen zal blijven steunen en deze strijd ook in het parlement op de agenda zal blijven zetten”, besluit Peter Mertens.

Gelieve je mail te bekijken voor een link om je account te activeren.
  • Brandon Peirce
    heeft gereageerd 2020-06-10 00:16:00 +0200
    Dit is echt goed nieuws voor de zorgsector, versterking voor de duizenden verzorgers/verzorgsters die dagelijks het soort miserie meemaken dat @Nicole beschrijft. De volksvertegenwoordigers van de PVDA hebben mooi gedaan wat men van hen verwacht – ze hebben de strijd van het zorgpersoneel tot binnen het parlement gebracht, ze hebben het werkvolk vertegenwoordigd. Maar de belangrijkste les die we hieruit kunnen trekken is dat STRIJD LOONT. Het is de strijd van die witte woede (met de nodige steun van de PVDA, weliswaar) die de slag heeft thuisgehaald.
  • Brandon Peirce
    heeft deze pagina gevolgd 2020-06-09 23:31:28 +0200
  • Nicole Heindryckx
    heeft gereageerd 2020-06-05 20:45:36 +0200
    WOW !!! BRAVO !!! JOEPIE !!!!
    Het is JULLIE / ONS gelukt. De strijd luurde lang, en was hevig. Maar het heeft geloond. Ze hebben (dankzij Covid-19) in Brussel begrepen dat r VEEL te weinig zorg personeel aanwezig is om aan de noden te voldoen. 2020 is natuurlijk niet meer 2005/2008. Er was toen al witte woede, en druppelsgewijze kregen we (neen geen peanuts) maanzaadjes cadeau. De landingsbanen (waardoor wij “zeer vulgair gezegd oudewijven” verlof kregen) was te kostelijk voor de werkgevers zodat alle 50+ eruit werden gepest, of om kakredenen werden ontslagen. Het overkwam mij ook. Bedankt zorgsector !!

Tijdsens mijn herscholing dr de RVA/VDAB moest ik 3 maanden stage doen in een RVT/WZC nu. Ben nooit zo uitgeblust / uitgeblutst en totaal ontredderd thuis gekomen als tijdens die 3 maanden. Herinner me, zoals de dag van gisteren, hoe de wasbeurten ’s morgens gedaan werden. Ga hier niet verder op in. Het is te grof. Ook de warme maaltijden: ik zat, met roncom mij een 3- à 4 bejaarden die zelf niet meer konden eten. Dus “voeren” was de opdracht. Lepeltje voor nr. 1 ; lepeltje voor nr. 2 ; lepeltje voor nr. 3… Ondertussen was nr. 1 al aan ’t brullen, en aan je mouw aan ’t sleuren omdat het niet snel genoeg ging… Jezus, Maria en Jozaf.. Kon het nog meer mensonterend?? Ik ben vele keren de toiletten ingevlucht om er te staan janken als een geschopte hond.

T>oen ze me een contract aanboden op mijn laatste stage-dag, heb ik geantwoord dat ik nog liever in een koeienstal zou gaan werken. De koeien in zo’n bio bedrijf werden begter verzorgd dan HUN bejaarden.

In de ziekenhuizen is het ook huilen met de pet op. Het is niet moeilijk te begrijpen dat de meesten die in de zorg werken jong volwassenen zijn. Hoeveel verplegers/verpleegsters of zorgkundigen vind je van 40 of meer. 10% van de totale bezetting? Niet moeilijk als je weet hoe hun werkdag eruit ziet

Jullie hebben mijn HART gestolen. Voor altijd en immer !! Nogmaals bedankt !!
  • Johan Van den Bergh
    heeft gereageerd 2020-06-05 20:42:09 +0200
    Ik hoop dat er geen andere partij deze verdiende pluimen op hun hoed willen steken. Procentueel is jullie partij het beste ivm steun aan mensen.

Volg de PVDA op de voet