PVDA verzet zich tegen het regeringsvoorstel van een 10-urendag

Deze week lekte een regeringsvoorstel om een werkweek van 4 dagen mogelijk te maken. Daarbij zou er geen vermindering zijn van de totale arbeidsduur. De 8-urige werkdag zou dus plaats ruimen voor een 9,5 of 10-urendag. Oppositiepartij PVDA zet zich af tegen het voorstel. Volksvertegenwoordiger Gaby Colebunders: “Men doet alsof er een extra vrije dag bijkomt. Dat is een illusie. In realiteit maakt dit voorstel het mogelijk dat werkgevers een 10-urendag opleggen. Met woon-werkverkeer wordt dat al snel 12 uur weg van huis. Daar mogen nog eens overuren bijkomen. Dat is ongezond, en onhaalbaar voor veel gezinnen.”

vrijdag 8 oktober 2021

PVDA verzet zich tegen het regeringsvoorstel van een 10-urendag

Volgens PVDA betekent het voorstel vooral nog meer opgelegde flexibiliteit aan werknemers. “België is het land van de citroenloopbanen”, zegt Colebunders. “Mensen worden kapotgewerkt. Ze moeten steeds productiever en flexibeler zijn. De gevolgen liegen er niet om: er zijn intussen 500.000 langdurig zieken. Nu willen de liberalen en de groenen die citroenloopbanen nog eens samenpersen in vier ongezond lange werkdagen. Bovenop de ‘vrijwillige’ overuren, waarvan werknemers er nu ook al 220 per jaar kunnen presteren.”

ACV, ABVV, gezinsbonden en vrouwenorganisaties zoals Femma lieten zich inmiddels al kritisch uit over het idee. De liberale partijen en Groen spraken daarentegen hun steun uit. Voorstanders wijzen op het vrijwillige karakter van de regeling. Een illusie, zegt PVDA. “Als de baas die langere werkdagen wil invoeren, heb je in veel bedrijven maar twee keuzes: plooien of ontslagen worden. Er zijn nu al mogelijkheden voor sociale partners om flexibelere uurroosters te onderhandelen, mits een billijke compensatie. Het is van die inspraak en vergoeding dat de regering af wil.”

PVDA wil een echte kortere werkweek en pleit onomwonden voor de 30-urenweek. “Zo maken we tijd voor gezin en hobby’s, bestrijden we burn-out en creëren we nieuwe jobs”, besluit Colebunders.