PVDA verzet zich tegen sluiting Balta Avelgem

De PVDA is solidair met de arbeiders en arbeidsters van Balta Avelgem. Daar staan 260 banen op de helling sinds de directie de volledige sluiting van de fabriek aankondigde. De partij vindt het niet kunnen dat nieuwe eigenaar Victoria Group onmiddellijk overgaat tot de sluiting, terwijl de groep dit jaar nog 124 miljoen euro winst boekte en Balta Avelgem nog tot augustus van dit jaar op coronasteun kon rekenen.

donderdag 8 september 2022

PVDA verzet zich tegen sluiting Balta Avelgem

Bij Balta Avelgem werken 486 werknemers. De ongeveer 400 arbeiders produceren er garen en weven er tapijten. Sinds april dit jaar is Balta Avelgem in handen van de Britse holding Victoria. De groep is winstgevend en wist vorig jaar nog een recordwinst van 124 miljoen euro te boeken.

“Dat de hele site nu dicht gaat en 260 mensen ontslagen worden gaat er bij ons niet in. Balta kreeg nog tot augustus coronasteun van de overheid en sluit nu koudweg de boel. Dat kan niet de bedoeling zijn. Wij verzetten ons tegen de sluiting”, reageert Natalie Eggermont, woordvoerster van PVDA West-Vlaanderen.

Voor Carla Derck, die al 23 jaar als bobijnopzetster bij Balta werkt, voelt de sluiting aan als een klap in het gezicht. “Wij zagen ook wel dat de garens al lang stil lagen, maar de volledige sluiting en zo veel ontslagen, dat konden wij bijna niet geloven. Ik werk hier al 23 jaar en met mijn collega’s zijn we echt een dream team, maar het is blijkbaar enkel het geld dat telt.”

De extrusie en veredeling van garen is een energie-intensief proces. De extreem hoge energieprijzen zouden de druppel zijn. “De arbeiders en arbeidsters bij Balta kreunen al onder de hoge energiefacturen en nu sluit hun fabriek ook nog eens. Dat toont aan dat de energieprijzen nu meteen bevroren moeten worden om zo’n sociale drama’s te vermijden. Energiereuzen profiteren als nooit te voren. We mogen niet toestaan dat de woekerwinsen van Engie en co. onze industrie helemaal kapot maken.”