PVDA verzet zich tegen tariefverhoging NMBS: “Eersteklas prijs voor derdeklas service?”

Vanochtend rolde de PVDA in Brussel-Centraal de rode loper uit voor treinreizigers. Ze serveerden er een hapje en een drankje bij, alsof het om een luxetrip ging. De linkse oppositiepartij protesteert hiermee tegen de prijsverhoging die de NMBS vandaag doorvoert. "We willen de reizigers een eersteklas service aanbieden, want daar betalen ze vanaf vandaag ook voor", zegt PVDA-volksvertegenwoordigster Maria Vindevoghel.

woensdag 1 februari 2023

“Denkt minister van Mobiliteit Gilkinet (Ecolo) echt dat hij op deze manier mensen naar de trein kan lokken?” vraagt Vindevoghel zich af. "Een stijging van de tarieven met gemiddeld 9% tot uitschieters van wel 28% voor het boordtarief is voor ons onaanvaardbaar."

De stiptheid heeft de laatste twee maanden van 2022 een dieptepunt bereikt, er vallen dagelijks treinen uit door technische pannes en het personeelskader raakt maar niet opgevuld. "De service die de NMBS vandaag biedt is van een 'derdeklas niveau', tegen een eerste klasse prijs", zegt Maria Vindevoghel.

“In een tijd waarin de energieprijzen en filekost exploderen, moet het openbaar vervoer een aantrekkelijk alternatief worden: meer treinen, stipte treinen, maar ook goedkopere treinen", aldus Vindevoghel.

De PVDA stelt voor om 'de switch' te doen naar een mobiliteit van de toekomst voor meer en stiptere treinen. Gratis openbaar vervoer is hierbij de kers op de taart. Dat het kan toont buurland Luxemburg aan. Het Groothertogdom verdubbelde zijn investeringen in het spoor en maakte zo het openbaar vervoer volledig gratis.