PVDA verzet zich tegen tariefverhoging NMBS: “Laten we eerder de prijzen verlagen!”

“Denkt minister van Mobiliteit Gilkinet (Ecolo) echt dat hij mensen naar de trein kan lokken door de prijzen te verhogen?” vraagt PVDA-voorzitter Raoul Hedebouw zich af.

donderdag 14 juli 2022

“Een stijging van de tarieven met 9% in februari 2023, twee tariefverhogingen per jaar in plaats van een, energiekosten die worden doorgerekend in de ticketprijzen, een hele reeks tickets die niet zullen worden gereguleerd en waarop geen enkele controle zal worden uitgeoefend... En dat alles nadat eerder 44 loketten werden gesloten en aangekondigd werd dat 2.000 jobs verdwijnen bij de spoorwegen. Een mens zou zich afvragen of deze Ecolo-minister beseft dat we de spoorwegen nodig hebben om de klimaatcrisis aan te pakken”, zegt Raoul Hedebouw.

Het regeerakkoord voorzag reeds dat er een proefproject voor de privatisering van een deel van het spoornet zou komen. “Minister Gilkinet moet eens stoppen met zijn inspiratie te zoeken in het Verenigd Koninkrijk, het land van de geprivatiseerde treinen met de hoogste tarieven”, aldus federaal PVDA-volksvertegenwoordiger Maria Vindevoghel. “In plaats van het Britse model te volgen, zou de Ecolo-minister zich beter kunnen laten inspireren door het Duitse voorbeeld: de regering daar heeft besloten een maandabonnement van 9 euro aan te bieden voor alle openbaar vervoer. Het resultaat: er zijn 21 miljoen abonnementen besteld, het gebruik van de regionale treinen is met 10-15% gestegen en de files zijn met 14% gedaald.”

“In een tijd waarin de energieprijzen exploderen moet het openbaar vervoer een aantrekkelijk alternatief worden: veel meer treinen, stipte treinen, maar vooral goedkopere treinen. Wat in de pers gelekt wordt over het beheerscontract stelt ons niet gerust, verre van”, aldus de PVDA-volksvertegenwoordigster.

De PVDA dringt ook aan op transparantie. “Ondanks onze herhaalde verzoeken weigert de minister nog steeds de ontwerp-beheerscontracten aan de volksvertegenwoordigers te bezorgen. Alle ministerkabinetten en alle redacties hebben ze ontvangen, maar de parlementsleden niet. Ecolo-Groen predikt altijd transparantie... Maar duidelijk niet als het over hun ministers gaat. Wat hebben ze te verbergen?”, vraagt Maria Vindevoghel zich af.

De PVDA vraagt de regering om de teksten te bezorgen aan de parlementsleden en het beheerscontract te wijzigen om de tarieven te verlagen.