PVDA verzet zich tegen verstrenging LEZ: “Investeer in alternatieven voor de wagen”

De PVDA is niet te spreken over de beslissing van de Vlaamse regering om de Lage Emissiezones (LEZ) van Antwerpen en Gent te verstrengen in 2026 en 2031. “Ons openbaar vervoer zit in een diepe crisis, diesel en benzine zijn peperduur, en wat is de prioriteit van deze Vlaamse regering? Een nieuw rondje pestbeleid voor mensen die hun auto nodig hebben om te gaan werken.”

donderdag 15 december 2022

Vanaf 2026 zouden er volgens het nieuwe LEZ-kader van de Vlaamse regering enkel nog dieselwagens met Euronorm 6 binnen mogen in Antwerpen en Gent. Vanaf 2031 komt er een totaalverbod op dieselwagens. “De Vlaamse regering zegt dat ze op die manier duidelijkheid wil scheppen voor mensen, zodat ze kunnen anticiperen bij de aankoop van een wagen”, zegt D’Haese. “Maar wie kan zich vandaag zo’n peperdure elektrische wagen permitteren?”

"We weten ondertussen goed genoeg dat de LEZ een asociale belasting is", zegt D'Haese. "Een studie van de VMM stelde zwart op wit vast dat het minder kapitaalkrachtige burgers zijn die het hardst getroffen worden. Zij hebben veel vaker een verouderde wagen die de LEZ niet binnen mag. Terwijl mensen met lagere inkomens zich blauw betalen worden de stadskassa's gespekt met miljoenen euro's inkomsten uit geïnde boetes."

“Heel veel mensen hebben hun auto vandaag gewoon nodig om te gaan werken. Waar blijven de investeringen van de regering in een echt alternatief?”, gaat D’Haese verder. “Het openbaar vervoer in Antwerpen en Gent gaat door in een diepe crisis. Sporen zijn zo versleten dat trams niet of aan verminderde snelheid moeten rijden, ritten worden afgeschaft door een tekort aan chauffeurs en bussen hangen met ducttape aan elkaar. Dat beleid jaagt mensen gewoon terug in de auto, in plaats van hen een alternatief te bieden. In plaats van de LEZ te verstrengen, zou de regering beter zorgen voor een goed en betrouwbaar openbaar vervoer. Wij roepen hen op om hun verantwoordelijkheid te nemen, in plaats van de mensen op kosten te jagen.”