PVDA verzet zich tegen Vlaamse kaalslag in cultuursector

Minister van cultuur Jan Jambon (N-VA) bespaart 60% op de projectsubsidies voor kunstenaars. “Onaanvaardbaar”, zegt Vlaams volksvertegenwoordiger Tom De Meester. “De Vlaamse regering bespaart de kunstensector gewoon kapot. Voor Jan Jambon is kunst alleen relevant als protserig paradepaardje voor een nationalistisch Vlaanderen. Kritische en vernieuwende kunstenaars moeten inleveren en zwijgen.”

zondag 10 november 2019

PVDA verzet zich tegen Vlaamse kaalslag in cultuursector

De linkse oppositiepartij neemt het niet dat de Vlaamse regering snijdt in de subsidies voor de kunstensector. “6 procent minder voor de vaste werkingssubsidies van kunstenaars en zelfs de grote kunstinstellingen moeten 3 procent inleveren. Dat is de zoveelste besparingsronde op rij”, aldus De Meester. “Op 10 jaar tijd heeft de Vlaamse regering al 25 miljoen euro weggesneden uit de cultuursector.”

“De impact van de nieuwe besparingen zal bijzonder groot zijn”, meent de PVDA. “Van individuele kunstenaars tot grote kunstinstellingen: zonder voldoende projectsubsidies lukt het niet. Dat is de doodsteek voor vele kritische, vernieuwende kunstenaars. De besparingen gaan bovendien op 1 januari al in. Cultuurhuizen zullen producties moeten schrappen, mensen ontslaan of besparen op personeel en publiekswerking. Dat is de cultuursector doelbewust verzwakken en kunstenaars monddood maken”, zegt PVDA-fractieleider in het Vlaams Parlement, Jos D’Haese.

“De Vlaamse regering keert 9,4 miljoen euro uit aan uittredingsvergoedingen voor afscheidnemende parlementsleden, maar schrapt in 2020 wel 5,1 miljoen projectsubsidies voor kunstenaars. Dat is bijzonder onrechtvaardig. Terwijl Jan Jambon 60% van de projectsubsidies voor kunstenaars liquideert, wordt er via een ‘ambassadeursprogramma’ wél extra belastinggeld doorgesluisd naar onder meer de Phoebus Foundation, de steenrijke stichting die de private kunstcollectie van multimiljonair Fernand Huts beheert. Veel korter kan ik het cultuurbeleid van deze Vlaamse regering niet samenvatten”, gaat D’Haese verder.

“De Vlaamse regering is alleen geïnteresseerd in erfgoed en internationale producties die de eer en glorie van de Vlaamse natie tot ver in het buitenland doen stralen. Kunst en cultuur als hefboom voor nationalistische propaganda. Dat staat haaks op onze visie op een superdiverse kunstensector met een breed aanbod, ruimte voor jong talent en innovatie, met volwaardige statuten voor kunstenaars en cultuurwerkers, met investeringen in participatie, amateurkunsten en sociaal-artistieke producties. Kunst en cultuur moeten emanciperen, innoveren en de samenleving een spiegel voorhouden”, vertelt De Meester.

De besparingen ondermijnen de toekomst van de kunstensector, aldus de PVDA. “Er was bij de vorige subsidieronde al veel te weinig geld. Slechts 17% van de projectaanvragen werd goedgekeurd. Bij de dossiers die bot vingen onder meer 41 projecten met een 'zeer goed'-evaluatie. En nu gaat er in één klap nog eens 60% af. Zo verhinder je dat vernieuwende, kritische, jonge kunstenaars doorstromen en snij je de broodnodige diversiteit in de kunstensector weg. De Vlaamse regering schrapt de subsidies voor de Jan Van Eycks en Jacques Brels van morgen. Hoe gaat Jan Jambon dat uitleggen in het parlement? Zeg dan gewoon dat je de kunstensector kapot wil!”, besluit De Meester.

De PVDA verzet zich tegen de aangekondigde besparingen in de cultuursector, roept op tot breed verzet en eist een hoorzitting in het parlement, om de grote impact van de kaalslag in de kunsten duidelijk te maken.