PVDA voert actie aan hoofdkantoor Engie: “Wij willen geen schamele cheques, maar een prijsblokkering”

In het kader van haar reeks acties onder de noemer Vrijdag Colèredag, organiseerde de PVDA vanavond een manifestatie voor het hoofdkantoor van Engie in Brussel. Zo’n 400 mensen kwamen een duidelijke boodschap overbrengen: “Doe de prijzen dalen en Engie betalen.”

vrijdag 14 oktober 2022

“De regering gaat een paar wintercheques uitdelen, terwijl de energiefactuur van de mensen met 500 of 600 euro stijgt”, zegt PVDA-volksvertegenwoordiger Maria Vindevoghel, die op de actie aanwezig was. “Hiermee geeft de regering aan de mensen de boodschap: trek uw plan. Ze vraagt ons om een dikke trui te aan te doen, en ze heeft het over ‘moeilijke winters’ die eraan komen. Maar met hun loon hoeven de ministers natuurlijk geen schrik te hebben als hun energiefactuur in de bus valt. Ze vragen inspanningen aan de mensen en we moeten ‘moedig’ zijn. Maar de mensen doen elke dag inspanningen. Wat we nodig hebben, is een regering die moedig is. Zij moet het durven op te nemen tegen de energiemultinationals die enorme winsten maken op onze rug. Wat we nodig hebben, is een echte verlaging en blokkering van de energieprijzen. We hebben geen cheques nodig, we moeten de controle over de energiesector terugnemen. Zodat de toegang tot goedkope en duurzame energie voor de hele bevolking gewaarborgd is. Net als water, onderwijs of gezondheid moet de overheid het recht op energie garanderen.”

Maria Vindevoghel deelde enkele van de vele getuigenissen die zij ontvangt: “Rosa en Jean verwachten een tweede kind. Jean is elektricien, Rosa is lerares. Hun gas- en elektriciteitsrekening is gestegen van 250 euro naar 990 euro per maand. Dat is gewoon niet te betalen! Dit gezin vraagt zich af hoe ze de winter moeten doorkomen. Hoe gaan ze - bovenop hun huur, boodschappen, benzine om op hun werk te komen, de zorg voor hun eerste baby met gezondheidsproblemen - deze enorme rekening betalen? Ze zijn wanhopig en boos. Rosa en Jean zijn niet de enigen in deze situatie.” Meerdere mensen namen het woord om te getuigen over hun situatie of die van collega’s.

De PVDA benadrukt dat de verlaging van de btw naar 6% het bewijs is dat druk van onderuit kan zorgen voor overwinningen. “Dat de btw vandaag 6% bedraagt, is te danken aan de druk die wij al meer dan een jaar uitoefenen. En we gaan hetzelfde doen voor de blokkering van de energieprijzen en voor de taksen op de overwinsten van Engie. We geven niet op.”

Nog vrijdagavond waren er ook acties met honderden mensen in Gent en Charleroi. De komende weken plant de PVDA nog meer acties rond Vrijdag Colèredag, onder meer in Antwerpen, Leuven en Namen.