PVDA-volksvertegenwoordigers schenken uittredingsvergoeding aan sociale organisaties

Mathilde El Bakri (Foto Solidair)

Twee Brusselse volksvertegenwoordigers van de PVDA, Claire Geraets en Mathilde El Bakri, schenken hun parlementaire uittredingsvergoeding aan organisaties die gekend zijn voor hun strijd tegen armoede en actief zijn in Vlaanderen, Brussel en Wallonië. Het gaat over een bedrag van bijna 100.000 euro.

Claire Geraets: "Samen met mijn collega Mathilde El Bakri geef ik 100.000 euro aan strijdbare middenveldorganisaties. Omdat armoede mij altijd al gerevolteerd heeft. Hun emanciperend werk is cruciaal. Met onze schenking willen we een boost geven aan hun gevecht tegen armoede, een boost aan de noodzaak om een beweging op te bouwen om structurele verandering af te dwingen".

Claire Geraets

Mathilde El Bakri: "Als Brusselse PVDA-volksvertegenwoordigers doen wij de schenking aan Vlaamse, Waalse en Brusselse organisaties. Omdat het armoedeprobleem zich in alle regio's van België stelt. Wij willen met onze gift de sociale organisaties steunen in hun strijd voor het optrekken van de uitkeringen tot boven de armoedegrens, in hun gevecht voor een ernstige uitbreiding van het aantal sociale woningen en een verlaging van de huurprijzen".

Voor haar parlementair mandaat was Claire Geraets 35 jaar huisarts bij Geneeskunde voor het Volk. In haar loopbaan werd ze met veel situaties van armoede geconfronteerd. Zij is nu gepensioneerd. Mathilde El Bakri vond na het verlaten van het parlement onmiddellijk werk.

Mathilde El Bakri: "Ik ben fier deze schenking te kunnen doen. Als PVDA-volksvertegenwoordiger voeg ik de daad bij het woord. Ik heb de vergoeding dus niet nodig. De bestaande privileges van parlementairen zijn onverdedigbaar. Die uittredingsvergoedingen zijn de hoogste in heel Europa. Politici van de regeringspartijen hebben er geen probleem mee de rechten van de gewone mensen te beperken, denk maar aan de pensioenleeftijd, de indexsprong of de werkloosheidsuitkeringen. Maar als ze hun privileges moeten opgeven, zoals hun pensioen- of ziektestelsel, dan steigeren ze".

Claire: "Honderden werknemers riskeren hun job te verliezen. Kijk naar Fnac, KBC ... En enorm veel mensen moeten rondkomen met een te lage uitkering. Als je dat weet, besef je dat de riante uittredingsvergoedingen van parlementairen onaanvaardbaar zijn. Met de PVDA stellen we voor parlementairen het sociaal statuut van werknemers te geven".

Beide PVDA-parlementsleden voegen zo de daad bij het woord. De linkse partij maakt van de strijd tegen armoede al jaren een prioriteit.

Gelieve je mail te bekijken voor een link om je account te activeren.
  • Alain Butin
    heeft gereageerd 2019-09-22 17:46:54 +0200
    Claire en Mathilde, CHAPEAU! Jullie zijn ECHTE prinsessen! Sommigen sleepten een uittredingsvergoeding weg van meer dan 400000 euro. Zelfs als slechts de helft hiervan netto is, dan nog moet een werkmens hiervoor 500 maanden aaneen 400 euro aan de kant kunnen leggen. Dat is dus meer dan een hele loopbaan die in één oogwenk binnenrolt, en dan nog omdat die personen NIET herkozen zijn door de bevolking. ABSURD! Nogmaals aan jullie, CHAPEAU!
  • Nicole Heindryckx
    heeft gereageerd 2019-09-22 15:59:35 +0200
    Ben in mijn vorige reactie wat afgedwaald naar die uittredingsvergoeding van Madame Leroy, dus sorry. En hier dan nog een stukje over hetgeen de 2 PvdA dames hebben gedaan. Die hebben gewoon hun kiesbeloftes nagekomen. Andere partijen hebben heel hard geroepen over een minimum pensoen, hoe ze dat allemaal gaan regelen, dat er geen verhoging van de belastingen gaan komen, enz.. enz… Maar ondertussen heeft Bartje ons reeds 2 x bij de neus gepakt hè : langer gaan werken en TOCH een hogere belasting op de gewone inkomens. (daar zullen dan de pensioenen ook wel bij zitten zeker?)
    Ik vind het super dat deze 2 dames hier een goed voorbeeld geven en ze hebben dat cadeautje geschonken aan sociale organisaties die zich inzetten in de strijd tegen de armoede en voor meer Sociale Woningen. Want er zijn er nog altjd VEEL TE WEINIG. Wat hen ook siert is dat deze beide organisatie zowel voor Vlaanderen, Wallonë en Brussel actief zijn. Dus hier GEEN geleuter over Vlaanderen EERST, of Brussel of Wallonië… Neen! De 3 gewesten staan ALLE DRIE op het prijs-schavotje. En dat is maar goed zo. Armoede, onvoldoende sociale woningen, voelen overal hetzelfde aan. En als je 3 x /week een berg pannenkoeken bakt omdat dat goedkoper is dan brood met charcuterie of kaas, dan is dat OOK in alle 3 DE GEWESTEN even hard om door te geraken.
    Met hoeveel gaan we straks weer extra aan de WERKLOOSHEID zitten. Fnac, KBC, Bpost, enz… Gemakkelijk een paar duizenden. En hoeveel open jobs staan er?? Ik hoor dikwijls die bazen van een kleine of middelgrote fabriek klagen dat hij al EEN JAAR of langer zo’n 5O-tal goede lassers nodig heeft, maar die zijn niet te vinden. Ja, dan zit er toch iets SERIEUS VERKEERD met ons onderwijs, OF WE MOETEN DRINGEND EENS OP ZOEK naar een oplossing… Dat wij met het budget voor ONDERWIJS niet ALLE moderne machines kunnen plaatsen in diverse scholen, in nogal evident. Want je begint hier ook weer te fragmenteren. Je hebt 3 Gewesten, dus is al x 3. Nu hebben we ook nog het Katholiek tegenover het Staatsonderwijs. Dus dat wordt dan ALLES X 6 !! Wie gelooft er nu dat onze regering dit kan bolwerken. Niemand. Dus moeten wij met de bedrijfswereld een akkoord afsluiten dat jongens en meisjes van 15/16 jaar hun specialiteit in het bedrijf kunnen aanleren, en de algemene vakken nog op school. Voor de scholen zou dat een grote oplossing zijn, want dan hebben ze hun kandidaat werknemers al direct bij de hand en kunnen hun keuze al op voorhand maken en bijsturen. Voor de scholen is het ook een oplossing omdat ze dat extreem dure materiaal niet moeten aankopen. Want om de 2 à 3 jaar is het al verouderd en moeten er nieuwe gekocht worden. Dus, op zicht is het een win/win oplossing. Maar of de politieke partijen dat ook zo zullen vinden is nog maar de hamvraag. Zo’n gemakkelijke oplossing, zonder grote investeringen ?? Kan dat wel goed zijn??
  • Greet Moons
    heeft gereageerd 2019-09-20 23:08:14 +0200
    Bravo allebei !
    Ik hoop nog te mogen meemaken dat inderdaad alle parlementairen het sociaal statuut van werknemers krijgen en dat de enorme bedragen die zo uitgespaard worden effectief naar de armsten in ons land gaan… utopie? niet als we er met z’n allen voor gaan.
  • Said Roger Rahmouni
    heeft gereageerd 2019-09-20 22:34:24 +0200
    FANTASTISCH STANDPUNT VAN DE PVDA TEMINSTE MENSEN DIE STREVEN NAAR MIN OF MEER GELIJKHEID DOE ZO VOORT MATHILDE EN CLAIRE HET VOLK HEEFD ZO N MENSEN NODIG
  • Nicole Heindryckx
    heeft gereageerd 2019-09-20 21:55:44 +0200
    Zeer goed voorbeeld van hoe het zou moeten zijn. Inderdaad, iemand die enkele jaren een politiek mandaat heeft uitgevoerd heeft recht op een “uittredingsvergoeding”. Moet eerlijk toegeven dat ik NIET begrijp dat mensen zoals bvb Mevr. Leroy van Proximus ZELF haar ontslag indient omdat ze liever bij KPN Nederland gaat werken, waar ze nog meer gaat verdienen dan ze bij Proximus had, een UITTREDINGSVERGOEDING krijgt. Laten we nog even opzij zetten over welk exorbitant bedrag we het hier hebben en dat uit onze zakken komt. ( = de gewone werkmens met zijn hoge belastingsdruk) Een peulschil van Euro 500.000 is wel een flinke peulschil. Als ik dat door 12 deel, dus het aantal maanden in een jaar) dan heeft Madame nog eens extra Euro 41.666 per maand. Veel werknemers halen NIET zoveel bruto loon als wat Madame hier in haar schoot geworpen wordt en waar ze geen klop moet voor doen. Wat me echter nog het meeste ergert is dat deze Madame ZELF haar ontslag geeft, en ook al beter betaald werk heeft. Nu MOET er mij iemands eens gaan vertellen in welk bedrijf een arbeider of bediende die zelf haar ontslag ingediend heeft ook maar EEN Eurocent uittredingsvergoeding krijgt. NEEN! Die zijn er niet. Je moet je 3 maanden (of wat je ook overeenkomt met de directie) blijven werken, en op de laatste werkdag bij deze firma krijg je de eindafrekening en dan kan je vanaf de eerstvolgende werkdag bij je nieuwe baas aan de slag. GEEN EEN dag krijg je een extraatje. Weet er iemand welke politieke PIPO die uittredingsvergoeding ooit heeft ingediend en wie dat allemaal hebben goedgekeurd. Niet de PvdA, dat strijkt de veel tegen de hren in. In elk geval alweer één van de vele graaiers….
  • Erik Wauters
    heeft gereageerd 2019-09-20 17:15:44 +0200
    Een schitterend gebaar dat je alleen van een partij als de PVDA kan verwachten. Geheel ook in lijn met de levenslange inzet van mijn leeftijdsgenoot dokter Kris Merckx en de zovelen die, zoals Claire Geraets (100 x bedankt !), sindsdien de fakkel ‘Geneeskunde voor het Volk’ – verder hebben gedragen én uitgebouwd. Mijn weekend (en meer) kan niet meer stuk.
  • Andrea De Vuyst
    heeft gereageerd 2019-09-20 14:16:37 +0200
    Laat alle zakkenvullers hier een voorbeeld aan nemen!

We hebben jouw steun nodig