PVDA vraagt dat alle ambulanciers en brandweerlui systematisch getest worden

“De brandweerkazerne van Willebroek sloot deze middag zijn deuren omdat er twee ambulanciers besmet zijn met Covid-19” zegt federaal volksvertegenwoordiger Gaby Colebunders (PVDA) die voor de partij de brandweer opvolgt. “Na contactopsporing werd ingeschat dat alle hulpverleners in lockdown moeten omdat er waarschijnlijk meerdere besmettingen zijn, maar er wordt geweigerd bijkomende tests uit te voeren.” Zegt Gaby Colebunders die dit onbegrijpelijk noemt. “De hulpverleningszone trekken nu ook zelf aan de alarmbel. Zij moeten meer tests tot hun beschikking krijgen van de overheid en hun personeel zo goed mogelijk ondersteunen.”

woensdag 13 mei 2020

PVDA vraagt dat alle ambulanciers en brandweerlui systematisch getest worden

“De brandweerlui en ambulanciers van de kazerne van Willebroek hebben het recht om te weten of zij besmet zijn. Niet enkel voor hun eigen gezondheid en die van hun familie, maar ook voor hun werkgevers. De kazerne bestaat voor een groot deel uit vrijwilligers die ook daar een uitleg verschuldigd. Zij hebben een groot risico om besmet te zijn en moeten nu in lockdown, maar zonder meer informatie.” Zegt Colebunders. “De hulpverleners staan al enkele maanden voor een moeilijke beproeving en verdienen de best mogelijke ondersteuning. Zij hebben nu het gevoel dat er “trek uw plan” wordt gezegd tegen het personeel, ondanks hun inzet.”

“De hulpverleningszones krijgen vanuit de overheid eigenlijk niet de middelen om pro-actief op te treden en iedereen te testen. Zo’n drastische maatregel als een kazerne sluiten kan mits betere opvolging vermeden worden. Enkel wanneer er symptomen zijn, krijgen hulpverleners het advies zich te laten testen. De twee besmette ambulanciers gingen op eigen initiatief naar de huisarts. De hulpverleningszones kunnen veel sneller ingrijpen door regelmatig te testen. De overheid moet hen hierin ondersteunen.” zegt Gaby Colebunders.

“Over het algemeen doen onze hulpverleningszones goed hun best. De ziekte-uitval schommelt rond de 5%, maar nog niet alle mogelijke maatregelen zijn genomen, horen wij vanop het terrein. Zo zijn er nog veel overlappende shifts. Deze zouden zo veel mogelijk gescheiden moeten worden om de verspreiding van het virus te bemoeilijken. Gezien de personeelstekorten is dit niet gemakkelijk. Reden te meer om na corona ook werk te maken van de heropwaardering van onze brandweerdiensten.”