PVDA vraagt dat België politiek asiel verleent aan klokkenluider Julian Assange

België moet politiek asiel verlenen aan klokkenluider Julian Assange, vindt de PVDA. Assange werd zopas gearresteerd. Jarenlang kreeg hij politiek asiel van Ecuador, toegekend door ex-president Rafael Correa. De nieuwe Ecuadoraanse president volgt echter de belangen van de Verenigde Staten en besliste om het asiel van Julian Assange in te trekken.

donderdag 11 april 2019

PVDA vraagt dat België politiek asiel verleent aan klokkenluider Julian Assange

De oprichter van WikiLeaks wordt opgejaagd omdat hij zaken naar buiten bracht die de machtigen van deze wereld niet zinnen. Zo onthulde hij beelden van Amerikaanse oorlogsmisdaden in Afghanistan en Irak, lekte hij geheime rekeningen op de Kaaimaneilanden … Hij onthulde ook hoe de Amerikaanse regering op grote schaal alle andere landen ter wereld bespioneert.

Te vrezen valt dat Julian Assange nu naar de Verenigde Staten zal worden overgebracht, waar hij niet moet rekenen op een eerlijk proces. Om die reden bood Ecuador hem in 2012 politiek asiel aan. Om die reden vraagt de PVDA om Assange vandaag te beschermen. “Niet diegene die oorlogsmisdaden aan de kaak stelt hoort voor het gerecht, maar wel diegenen die ze begaan”, stelt PVDA-voorzitter Peter Mertens.