PVDA vraagt dat Covid-commissie een versnelling hoger schakelt

“De molen van de Covid-commissie maalt te langzaam”, stelt Sofie Merckx, huisarts en volksvertegenwoordiger voor de PVDA in de Kamer. “Ondanks herhaaldelijk aandringen, wachten we nu al maanden op documenten. Een precieze agenda voor de werkzaamheden blijft uit. Het moet gedaan zijn met rondjes draaien. We willen dat het echte evaluatiewerk van start gaat. Als de Covid-commissie niet snel een versnelling hoger schakelt, zal de PVDA vragen dat de bijzondere commissie wordt omgezet in een echte onderzoekscommissie.”

vrijdag 4 september 2020

De Covid-commissie ging begin juli van start, maar er gebeurde nog niets concreets. “Van in het begin verliepen de vergaderingen van de federale commissie moeizaam en chaotisch. De eerste bijeenkomst ging door achter gesloten deuren, zonder gegronde reden”, getuigt Sofie Merckx.

Wat de linkse volksvertegenwoordiger, die voor de PVDA in de commissie zetelt, tegen de borst stuit, is dat een hele reeks opgevraagde documenten nog steeds niet beschikbaar is. “Sinds half april vragen wij bijvoorbeeld het contract op dat de overheid sloot met de farma-industrie over de coronatesten. Zonder resultaat. Sinds juni vraag ik tevergeefs naar het voorstel van de FOD Volksgezondheid om de vernietigde voorraad mondmaskers te vernieuwen. Wat heeft de regering eigenlijk te verbergen?”

In het totaal vroegen de commissieleden meer dan 50 documenten op. Het pandemieplan uit 2006, dat ons land moest voorbereiden op virusuitbraken, zou “spoorloos” zijn. Maar het circuleert wel gewoon onder regeringsleden. “Tot nu toe hebben we nog geen enkel opgevraagd document ontvangen”, aldus Sofie Merckx. “Nochtans is de inzage ervan uiterst belangrijk om de aanpak van de crisis te kunnen evalueren. Wie raadde wat precies aan en welke beslissingen werden al dan niet genomen? Wie besliste eind vorig jaar om de strategische reserve mondmaskers niet te vernieuwen?”

“Begin juli stelden wij een hele reeks vragen. Daar is niets mee gebeurd. Mijn geduld raakt langzaam op. Wij waarschuwden van in het begin dat de Covid-commissie slagkracht zou missen. Net daarom stelden we met de PVDA voor om een échte onderzoekscommissie op te richten. Die kan documenten gewoon opeisen. Ons voorstel werd afgeschoten.”

Merckx maakt zich sterk dat als de leden van de commissie niet snel inzage krijgen in cruciale documenten, de PVDA opnieuw zal vragen de commissie om te zetten in een onderzoekscommissie. “Er zijn bijna 10.000 doden gevallen door de Covid-19-epidemie in ons land. Vijf maanden na de eerste piek staan we geen meter verder in de analyse van de aanpak. De voorzitter van de commissie, een partijgenoot van De Block, nota bene een van de ministers met de grootste verantwoordelijkheid in de coronacrisis, beloofde een grondig onderzoek. Het slechte begin van de commissie boezemt ons weinig vertrouwen in.”