PVDA vraagt dat niet-noodzakelijke productie wordt opgeschort om de mensen te beschermen

In een videoboodschap vraagt PVDA-voorzitter Peter Mertens dat niet-noodzakelijke productie tijdelijk stilgelegd wordt. “Voor mij is het duidelijk. Gezondheid moet primeren op economische belangen”, stelt Peter Mertens. “De veiligheid en de gezondheid van de werkende klasse moeten centraal staan.”

zondag 15 maart 2020

“Het is onverantwoord om de productie te laten doorgaan op plaatsen waar veel mensen samenwerken. Hoe absurd is het om scholen, kapsalons en cafés te sluiten, maar elders de werknemers wel samen in één gesloten ruimte te laten werken? Alle niet-noodzakelijke productie zou nu tijdelijk moeten worden stilgelegd. Dat is ook wat de vakbonden in Italië vragen”, zegt Peter Mertens.

Lees verder onder de video

De linkse partij stelt nog drie andere maatregelen voor. Zo wil de PVDA dat er automatisch “coronaziekteverlof” wordt toegekend aan ouders die thuis moeten blijven om op hun kinderen te passen. “Dat gebeurt nu al in Frankrijk, en zou het best ook in ons land worden ingevoerd”, zegt Peter Mertens.

Verder wil de PVDA dat er een noodfonds komt om het gezinsinkomen te garanderen. De linkse partij wil een extra toeslag in geval van ziekte of technische werkloosheid, zodat mensen zo weinig mogelijk loon verliezen. Zeker in de kleinere sectoren is dat nodig.

Tot slot wil Peter Mertens dat de hypotheekaflossingen bij de banken worden opgeschort tijdens de crisis. “Wij willen dat wie door de coronacrisis getroffen wordt, het recht krijgt om de afbetaling van zijn of haar huis uit te stellen. Dat gebeurt nu trouwens al in Italië. In 2008 heeft de bevolking de banken gered. Het is niet meer dan normaal dat de banken deze keer de bevolking bijstaan”, besluit Peter Mertens.